Brug Eigenbilzen maakt plaats voor nieuw exemplaar

Brug Eigenbilzen maakt plaats voor nieuw exemplaar

De werken voor de bouw van een nieuwe brug over het Albertkanaal in Eigenbilzen zijn volop aan de gang. Afgelopen weekend werd de bestaande betonnen brug verwijderd om plaats te maken voor een hoger stalen exemplaar. De herbouw van de brug kadert in de opwaardering van het Albertkanaal.

Brug Eigenbilzen maakt plaats voor nieuw exemplaar

Het Albertkanaal is vanuit economisch standpunt de belangrijkste waterweg in Vlaanderen en een cruciale hinterlandverbinding voor de haven van Antwerpen naar de Antwerpse Kempen, Limburg en de Luikse regio. Jaarlijks wordt zo’n 40 miljoen ton aan goederen via de binnenvaart vervoerd over dit kanaal. Dat is het equivalent van zo’n twee miljoen vrachtwagens per jaar of 8000 elke dag minder op onze wegen.

“Om de binnenvaart als vervoersmodus nog aantrekkelijker te maken investeert De Vlaamse Waterweg in de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal tot een doorvaarhoogte van 9,10 m. De  hogere doorvaarthoogte op het kanaal verhoogt het rendement van de binnenvaart en zorgt voor een bijkomende boost voor de containervaart doordat schepen met vier in plaats van drie lagen containers kunnen varen. Bovendien wordt ook de toegankelijkheid van het kanaal voor kustvaart en voor het transport van grote ondeelbare elementen vergroot,” licht ir. Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv toe.

“Vlaanderen investeert 8,5 miljoen euro in deze nieuwe en hogere brug”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts. “Het Albertkanaal wordt meer dan ooit de belangrijkste watersnelweg van Vlaanderen. We pakken stap voor stap alle bruggen aan en zo verhogen we de capaciteit van het Albertkanaal met +25%. Zo wordt het voor logistieke spelers en ondernemers nog aantrekkelijker om de vrachtwagen in te ruilen voor de binnenvaart. Elke vracht die via de waterweg gaat, moet niet meer over de weg.”

“Door ons waterwegennet toekomstgericht uit te bouwen zullen we nog meer ondernemingen kunnen overtuigen om de binnenvaart in te schakelen in hun logistieke keten,” vertelt Frieda Brepoels, voorzitter De Vlaamse Waterweg nv. “Intussen zijn 33 van de 62 bruggen al verhoogd en zijn 15 andere bruggen in uitvoeringsfase. In Limburg zijn er op dit moment al 15 bruggen op hoogte, 9 in uitvoering en 8 bruggen zijn nog gepland. Eind 2022 moet het hele traject klaar zijn en wordt het Albertkanaal meer dan ooit de belangrijkste waterweg van Vlaanderen.”

Werken brug Eigenbilzen in stroomversnelling

Om de nieuwe brug te kunnen bouwen, moest de bestaande brug afgebroken worden. Zaterdagnamiddag 2 maart werd eerst het bruggedeelte over de linkeroever verwijderd. Zaterdagnacht en zondag verdween dan het middengedeelte van de brug. Dit gebeurde met behulp van kranen vanop een drijvend ponton onder de brug. Het vrijgekomen puin werd opgevangen in een duwbak. Op maandag 4 maart verdwenen tot slot de resterende stukken op de oevers.

De huidige brug maakte zo plaats voor een hoger stalen exemplaar met extra aandacht voor veiligheid en fietspaden. De nieuwe brug  heeft een totale overspanning van 128 m en een nuttige breedte van 15,60 m op het smalste punt. Het kanaal onder de brug wordt verbreed tot 86 meter.

De constructie van de staalstructuur van de nieuwe brug gebeurt in een atelier. Vervolgens worden de brugonderdelen per schip naar Eigenbilzen gevaren en geassembleerd op een montageterrein. Zodra de bouw van de nieuwe landhoofden klaar is wordt de geassembleerde brug geplaatst en verder afgewerkt. Als alles volgens planning verloopt gaat de nieuwe brug eind november 2019 open voor het verkeer.

Interactie met werken aan de brug in Zutendaal

De onderbreking van de brug in Eigenbilzen valt gedeeltelijke samen met de onderbreking van de naastliggende brug in Eigenbilzen (Richtdata overlapperiode: van 25/02/2019 tot 7/06/2019). Bij het uitwerken van de omleidingen is er dan ook voor gezorgd dat de omleidingen voor de ene brug nooit over de andere brug lopen.

Hier vind je actuele informatie en de omleidingsplannen.

Benieuwd hoe ook de oude brug in Eigenbilzen plaats maakte voor een nieuwe stalen boogbrug? Bekijk deze timelapse met unieke beelden!

Laatste nieuws

Top