Vaarsimulator bereidt binnenvaartschippers voor op eenrichtingsverkeer in Albertkanaal tijdens werken Kanaaltunnels
De Kanaaltunnels zijn een belangrijk onderdeel van de Oosterweelverbinding. Samen met de Scheldetunnel en het Oosterweelknooppunt maken ze de Ring rond Antwerpen eindelijk rond. Aannemer TM ROCO start in opdracht van Lantis vanaf mei met de bouw van de tunnels. Ze bestaan uit vier kokers, die per twee op elkaar gestapeld liggen. De Kanaaltunnels starten in het Amerikadok en lopen onder het Albertkanaal. In tegenstelling tot de Scheldetunnel, waarvan de onderdelen in een bouwdok in Zeebrugge worden gemaakt, worden de Kanaaltunnels ter plaatse gebouwd. Daardoor wordt de vaarweg smaller, aangezien we ruimte moeten voorzien voor de bouwkuip. Op de smallere vaarweg is vanaf mei slechts éénrichtingsverkeer mogelijk. Lees meer over de bouw van de kanaaltunnels.
Vlot en veilig verkeer dankzij Vessel Traffic Services
Omdat de bouw van de Kanaaltunnels zich situeert op een druk kruispunt voor de scheepvaart, namen Lantis en de vaarwegbeheerders Port of Antwerp-Bruges en De Vlaamse Waterweg verschillende veiligheidsmaatregelen. Eén van de maatregelen is de uitbreiding van de Vessel Traffic Services (VTS) op het Albertkanaal. De VTS volgt sinds 1 maart 2021 het scheepvaartverkeer op in de haven van Antwerpen en bezorgt informatie en advies aan schepen over risico’s, weer en navigatie. De scheepvaartbegeleiding garandeert op die manier vlot en veilig scheepvaartverkeer.
Naast de VTS organiseert Port of Antwerp-Bruges ook passageplanning. Deze regelt via verkeerslichten aan communicatietorens de doorvaart van schepen tijdens de werken. Als schepen de Oosterweelwerken willen passeren, moeten ze op voorhand passage aanvragen. Op de plaats waar de bouw van de Kanaaltunnels het Albertkanaal vernauwt, passeren schepen in konvooi in afwisselend eenrichtingsverkeer. Naast de uitbreiding van de VTS en de bouw van een digitale passageplanner werden ook mobiele radar units ontwikkeld, camera's geïnstalleerd, en signalisatieborden aangebracht.
Het is cruciaal om veilig en vlot scheepvaartverkeer te garanderen op het Albertkanaal tijdens de werken aan de Kanaaltunnels. De binnenvaartsector is een belangrijke partner in het duurzaam goederentransport die, zeker tijdens de Oosterweelwerken op de Antwerpse Ring, een aantrekkelijke schakel in de logistieke keten moet blijven. Daarom investeren we samen in een programma om de sector tijdens de werken met vertrouwen te laten varen.
Toekomstige situatie uittesten met vaarsimulator
Om de vaarweggebruikers voor te bereiden op de nieuwe verkeerssituatie in het Albertkanaal, werd er software voor een vaarsimulator ontwikkeld die de toekomstige situatie nabootst in een digitale setting. Zo kunnen schippers de passage langs de Oosterweelwerken oefenen in een realistische omgeving. Lantis werkt voor deze opleiding samen met Brabo Academy, Naval Inland Navigation, Koepel Binnenvaart Vlaanderen, De Vlaamse Waterweg nv en Port of Antwerp-Bruges.
Tot midden juni 2024 kunnen schippers zich inschrijven om gratis de fases van de bouwwerken in de vaarsimulator uit te proberen bij de Naval Inland Navigation in Halsteren of Brabo Academy in Antwerpen.
Infosessie VTS op 25 april 2024
De bouw van de Kanaaltunnels zal een impact hebben op de scheepvaart. Daarom organiseert Lantis op donderdag 25 april 2024 van 16 uur tot 18 uur in Kinepolis Antwerpen een infosessie in verband met de uitbreiding van de Vessel Traffic Services. Natuurlijk is er nadien ook voldoende ruimte voor vragen.
Inschrijven kan via deze link.
*De planning is afhankelijk van de vordering der werken.