Advies op maat

We helpen je met advies op maat over de mogelijkheden van de binnenvaart voor jouw transport. Ook als je bestemming niet naast een waterweg ligt.

Wat doet een marktdeveloper?

De marktdevelopers onderzoeken samen met de bedrijven hoe zij de binnenvaart kunnen inpassen in hun bedrijfsvoering en in het bijzonder in hun logistieke afwikkeling en formuleren daarvoor aan het bedrijf passende voorstellen. 

Op die manier overtuigen ze bedrijven om naar de binnenvaart over te stappen door de kwaliteiten en voordelen van de binnenvaart duidelijk zichtbaar te maken in de logistiek van het betrokken bedrijf.


Hoe gaan zij te werk?

  1. Eerst worden de in- en uitgaande materiaalstromen in kaart gebracht. De marktdeveloper (in samenwerking met de transporteconomen) maakt een inschatting van mogelijkheden voor watertransport op basis van de ligging van het bedrijf, de activiteit en de frequentie van de materiaalstroom. Hij gaat na of de nodige infrastructuur aanwezig is. Indien nodig kan hij het bedrijf in contact brengen met gespecialiseerde logistieke of andere bedrijven.
     
  2. Op basis van deze analyse wordt een eerste kostenberekening en prognose opgemaakt.
     
  3. Hierna kan als dat nodig is een detailanalyse worden uitgewerkt.
     
  4. De dienstverlening van de marktdevelopers is niet enkel theoretisch, zij berekenen het potentieel voor het bedrijf en helpen bij de verdere realisatie van je project van a tot z.

Komt mijn bedrijf in aanmerking?

De benodigde volumes om de binnenvaart te gebruiken kunnen sterk variëren, van relatief klein tot zeer groot. Containers, maar ook bulk, gepalletiseerde goederen (bv. bakstenen) of grote ondeelbare elementen zijn perfect mogelijk. Ook de afstand naar het water is belangrijk, deze is best niet verder dan 20 km. Wist je trouwens dat 80% van de Vlaamse bedrijven zich op minder dan 10 km van een waterweg bevindt?

Wanneer de materiaalstroom van één bedrijf niet voldoende is om transport over water te verantwoorden, bekijken we de situatie voor verschillende bedrijven op hetzelfde bedrijventerrein. Verrassend veel bedrijven kunnen hun transporten combineren. In de binnenvaart is de overslag een kostenbepalende factor. Door de infrastructuur voor meerdere partijen te benutten kunnen grote kostenbesparingen gerealiseerd worden. Ook innovatieve vaarconcepten maken de binnenvaart nog kostenefficiënter. Zoals Via Palletto, dat lijndiensten aanbiedt waarbij vrachten van bouwmaterialen gecombineerd worden op palletschepen.

 

Onze marktdevelopers werken per regio:
Johan Grutman (Antwerpen en Limburg):
Tel.: +32 475 30 76 75
E-mail: johan.grutman@vlaamsewaterweg.be

Luc Geerts (Vlaams-Brabant, Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen)
Tel.: +32 475 75 82 27
E-mail: luc.geerts@vlaamsewaterweg.be

 


Ambassadeurs

Klimaatgezond werftransport over water voor werken campus Henleykaai Gent

Op de campus Henleykaai in Gent bouwt de Provincie Oost-Vlaanderen een nieuwe sporthal en klasruimten. Om de hinder van het vrachtverkeer dat de bouwmaterialen aan- en afvoert nog meer te beperken, beslisten Provincie Oost-Vlaanderen, Stad Gent, GentLevert, De Vlaamse Waterweg nv en aannemer Furnibo om voor een deel van de werflogistiek in te zetten op het transport over water.

Lees hier het volledige persbericht

Geluidsmuren voor autosnelweg aangeleverd via het water

Omnibeton en De Vlaamse Waterweg nv zetten potentieel van binnenvaart in de verf. Voor het transport van 263 geluidswerende wanden van Hasselt naar de E40 in Merelbeke zet Omnibeton nv in samenwerking met De Vlaamse Waterweg nv de binnenvaart in.

Lees hier het volledige persbericht


Via de waterweg naar de Pukkelpop-wei

Pukkelpop en De Vlaamse Waterweg nv stunten voor de zevende keer met een logistieke samenwerking. Waarbij het vroeger ging om decoratie, backstagemateriaal en het hoofdpodium, werden dit jaar de units voor de backstage waaronder o.a. de kleedkamers van Billie Eilish, The Killers en Angèle, vervoerd via de waterweg.

Fan van de binnenvaart: Pukkelpop maakt al zeven edities op rij gebruik van de waterweg from De Vlaamse Waterweg nv on Vimeo.


J. Janssens & Zonen bouwmaterialen

J. Janssens & Zonen voert grondstoffen voor de productie van beton aan via de binnenvaart.


Martin Vandereyt Groep vervoert houtskeletconstructies vlot via het water

Vakantiehuisjes bouwen in houtskelet? Voor Martin Vandereyt Groep is het hun core business en dus dagelijkse kost, maar diezelfde houten constructies via het water vervoeren was nieuw voor hen. Een geslaagd experiment, aldus Martin Vandereyt.


Referenties / realisaties

Grondverzet remise metro Anderlecht

Meer en meer grondverzet wordt door aannemers van bouwprojecten over het water uitgevoerd. De voorbije maanden is het grondverzet voor de remise van de metrostellen aan het station Eramus in Anderlecht uitgevoerd via het Zeekanaal. De betrokken aannemers waren Lemaire en Hens. Het totale tonnage aan afgevoerde gronden bedroeg 360.000T met als bestemming  Dordrecht en Vlissingen. Winrik Lemaire, zaakvoerder van J.Lemaire: “Dankzij de hulp van de marktdeveloper van De Vlaamse Waterweg hebben wij dit grondverzet uitgevoerd binnen de voorziene timing en met een hoge mate van efficiëntie naar overslag en transport. Voor veel bouwwerven biedt de waterweg een ideale oplossing voor de afvoer van gronden en afbraakmaterialen."

 

Foto binnenschip grondverzet

Lean container terminal-concept: test i.s.m. Igepa Aalter

10 december 2019

 

Laatste nieuws

Top