Oude brug Kuringen maakt plaats voor nieuwe hogere brug

Oude brug Kuringen maakt plaats voor nieuwe hogere brug

De oude brug over het Albertkanaal in Kuringen (Hasselt) is niet meer. Zondag brak de aannemer het betonnen brugdek boven het kanaal af. Daarvoor gebruikte hij een techniek, die ook al werd toegepast bij de afbraak van de brug in Lummen en Meerhout-Vorst. Ook bij deze brug bleek de werkmethode een succes waardoor de afbraak erg vlot verliep. De vervanging van deze brug kadert in het project om de doorvaarhoogte van de bruggen over het Albertkanaal te verhogen om zo het vervoer over water te stimuleren.

Oude brug Kuringen maakt plaats voor nieuwe hogere brug

De Vlaamse Waterweg nv verhoogt stelselmatig alle bruggen over het Albertkanaal tot een vrije doorvaarthoogte van 9,10 meter. “Met bijna 40 miljoen ton vervoerde goederen per jaar neemt het Albertkanaal meer dan 50% van het binnenvaartvervoer voor zijn rekening. 40 miljoen ton goederen… dat zijn 6.400 vrachtwagens van 25 ton per dag minder op onze wegen. Door het verhogen van alle bruggen bieden we onze binnenscheepvaart alle kansen en kunnen binnenschepen met vier lagen containers veilig en vlot varen. Zo wordt het voor logistieke spelers en ondernemers nog aantrekkelijker om de vrachtwagen in te ruilen voor de binnenvaart”, benadrukt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare werken Lydia Peeters.

Ook in Kuringen komt er een nieuwe hogere stalen boogbrug. De oude brug, waar tot voor kort nog het verkeer overheen reed, is afgelopen zondag volledig afgebroken. De brug is balk per balk weggenomen, via een vernieuwde afbraaktechniek. In plaats van de oude brug te lijf te gaan met breekhamers en het beton zo stukje bij beetje af te knabbelen, werden de betonnen balken één voor één in hun geheel weggenomen. Er werden eerst zaagsnedes gemaakt aan de uiteinden van elke balk. Elke brugdeel is vervolgens met grote hijskranen op de oevers gelegd en daar verder gedemonteerd en verwerkt tot puin. Omstreeks 14 uur zondagnamiddag waren alle brugdelen verwijderd. “De afbraak op deze manier aanpakken, heeft een aantal belangrijke voordelen”, legt Vlaams minister Lydia Peeters uit. “Bij deze werkmethode vallen er geen brokstukken in het water. De werken verlopen daardoor een pak rustiger en veroorzaken minder lawaai voor de omgeving.”

De nieuwe stalen boogbrug wordt ondertussen samengesteld op het montageterrein langs het jaagpad aan de Albertkanaalstraat iets verderop in Stokrooie. De nieuwe brug wordt op dezelfde locatie gebouwd als de huidige brug. Na de assemblage en het bouwen van de nieuwe landhoofden wordt de nieuwe brug half november 2021 ingevaren. De werken worden uitgevoerd door de THV VIA T Albert voor een totaal bedrag van 11 miljoen euro.

“De stalen boogbrug wordt  123 meter lang, 18 meter breed en 23 meter hoog, gemeten vanaf het brugdek. Het kanaal onder de brug wordt verbreed tot 86 meter. Als alles volgens planning verloopt zal de nieuwe brug in maart 2022 worden geopend voor het verkeer,” vertelt Frieda Brepoels, voorzitter van De Vlaamse Waterweg nv.

Tussen de sloop van de bestaande brug en het afwerken van de wegenis naar de nieuwe brug, is de Overdemerstraat onderbroken voor een periode van ongeveer 9 maanden (van 21 juni tot begin maart 2022) Tijdens deze onderbreking wordt een omleiding voorzien:

  • Het gemotoriseerd verkeer wordt omgeleid via de Ring en de Kempische steenweg.
  • Het lokaal verkeer tussen Kuringen Centrum en Kuringen-Heide wordt omgeleid via de Gebrandestraat – R71/ N74 – Nijverheidskaai – Monerikstraat – Hoogheide.
  • Fietsers kunnen over het Albertkanaal via de nieuwe fietsbrug bij de spoorbrug. Aan de zuidzijde via de Gebrandestraat en aan de noordzijde via de Monerikstraat/Hoogheide.

De jaagpaden zijn voor de afbraakwerken afgesloten tot het bouwverlof.

“Het is noodzakelijk om alle bruggen over het Albertkanaal te verhogen, want ook hier geldt de regel van de zwakste schakel: zo lang niet alle bruggen zijn verhoogd, kan het rendement van de al verhoogde bruggen niet ten volle worden benut. Met de afbraak van de brug hier in Kuringen zijn we weer een stapje dichter bij dat einddoel”, aldus minister Lydia Peeters. “Intussen zijn 45 van de 62 bruggen al verhoogd en zijn 12 andere bruggen in uitvoeringsfase. Ik voorzien 96 miljoen euro uit de relance ‘Vlaamse Veerkracht’ zodat in 2021 de laatste brugprojecten kunnen worden aanbesteed en gegund. Tegen 2023 moet het hele traject klaar zijn en wordt het Albertkanaal meer dan ooit de belangrijkste waterweg van Vlaanderen. Zo wordt het voor logistieke spelers en ondernemers nog aantrekkelijker om de vrachtwagen in te ruilen voor de binnenvaart. Elke vracht die via de waterweg gaat, moet niet meer over de weg.”

 

logo subsidie Europa

Laatste nieuws

Top