Nieuwe brug Oelegem II vaart naar definitieve locatie

Nieuwe brug Oelegem II vaart naar definitieve locatie

Belangrijke mijlpaal voor de nieuwe brug in Oelegem (Ranst): dit weekend werd de nieuwe stalen boogbrug van het montageterrein naar haar definitieve locatie gevaren en vakkundig op haar plaats gelegd. De afgelopen weken werd de nieuwe brug samengesteld op een montageterrein langs het Albertkanaal. De vervanging van deze brug kadert in het project om de doorvaarhoogte van de bruggen over het Albertkanaal te verhogen om zo het vervoer over water te stimuleren. “Met deze mijlpaal zijn we opnieuw een stapje dichter bij het einddoel. In 2023 zal het varen met vier lagen containers een feit zijn: een gunstig perspectief voor ondernemers en bevrachters,” vertelt minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.

Nieuwe brug Oelegem II vaart naar definitieve locatie

De afgelopen maanden werd heel wat voorbereidend werk gedaan. De boogbrug werd voorbereid in het atelier en in stukken naar het montageterrein op linkeroever net stroomafwaarts van de bestaande brug gebracht. De brug is immers te groot om over een grote afstand in haar geheel te vervoeren. Op het montageterrein werden de verschillende delen aan elkaar gemonteerd en geschilderd. Tijdens die voormontage werden op beide kanaaloevers ook de landhoofden gebouwd, waarop de brug zal rusten.

“Vandaag is de gemonteerde stalen boogbrug voor Oelegem van het montageterrein naar haar definitieve locatie gevaren en daar vakkundig op haar plaats gelegd. Zaterdagnacht werd de nieuwe brug van het montageterrein op het ponton gereden. Zondag is bij daglicht gestart om de brug met behulp van de pontons en lieren naar haar definitieve locatie te brengen. Omstreeks 16.00 u lag de brug op haar plaats,” vertelt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv.

“Het plaatsen van een brug van 1000 ton staal is precisiewerk en vergt heel wat vakmanschap waar ik telkens weer met veel bewondering naar kijk", vertelt minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters enthousiast. “De nieuwe brug  is 123 meter lang, 18 meter breed en 23 meter hoog, gemeten vanaf het brugdek. Het kanaal onder de brug wordt verbreed tot 86 meter. De werken worden uitgevoerd door de VIA T Albert voor een totaal bedrag van 11 miljoen euro.”

De komende maanden zal het betonnen brugdek gebouwd worden en zullen de brug en de landhoofden verder worden afgewerkt (plaatsen van de brugdekvoegen, leuningen, verlichting, wegeniswerken, trappen,… ). De nieuwe brug wordt stroomafwaarts van de huidige brug gebouwd. Hierdoor kan het verkeer zo lang mogelijk door over de oude brug. Tijdens het aanleggen van de definitieve wegenis wordt de Jozef Simonslaan gedurende één maand onderbroken (eind september 2021 tot eind oktober 2021) De oude brug wordt afgebroken in november 2021. Zonder tegenslagen verwachten we de nieuwe brug in juni 2022 in gebruik te kunnen nemen.

Perspectief voor ondernemers en bevrachters

De bouw van de nieuwe brug in Oelegem II kadert in de opwaardering van het Albertkanaal. Een pakket van ingrepen dat de toegankelijkheid van het kanaal voor binnenschepen verbeteren en de containervaart bevorderen. Het verhogen van de bruggen zal resulteren in een Albertkanaal dat vlotter en veiliger bevaarbaar is en kans biedt voor vierlagencontainertransport. Bovendien wordt ook de toegankelijkheid van het kanaal voor kustvaart en voor het transport van grote ondeelbare elementen vergroot.

“Het verhogen van het aandeel van binnenvaart en spoor in het goederenvervoer staan centraal in mijn beleid. Betere en veiligere vaarmogelijkheden maken van transport over water een waardevol en aantrekkelijk alternatief voor het transport over de weg”, benadrukt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. “Over het Albertkanaal worden jaarlijks bijna 40 miljoen ton goederen vervoerd. Omgerekend is dat twee miljoen vrachtwagens per jaar of elke dag 8000 vrachtwagens minder op onze wegen. Het Albertkanaal kreeg in de loop der jaren al een grote facelift om de groeiende trafieken op te vangen. Het verhogen van de bruggen zal dit nog versterken en van het Albertkanaal een watersnelweg maken. Intussen zijn 45 van de 62 bruggen al verhoogd en zijn 12 andere bruggen in uitvoeringsfase. In 2021 zullen de laatste brugprojecten worden aanbesteed en gegund, voor deze versnelling voorzien we 96 miljoen euro uit de relance ‘Vlaamse Veerkracht’. In 2023 zal het varen met vier lagen containers een feit zijn: een gunstig perspectief voor ondernemers en bevrachters.”

Logo europese steun

Laatste nieuws

Top