Link naar homepage

Nieuwe openbare kaaimuur langs Zuid-Willemsvaart in Rotem

Nieuwe openbare kaaimuur langs Zuid-Willemsvaart in Rotem

In Rotem (Dilsen-Stokkem) is een nieuwe openbare kaaimuur in gebruik genomen die het bedrijven uit de buurt mogelijk maakt om goederen te vervoeren via de Zuid-Willemsvaart. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters wil nog meer Limburgse bedrijven overtuigen om te kiezen voor de duurzame waterweg. “Tegen 2030 is het de ambitie om het aandeel binnenvaart van de logistieke keten in Vlaanderen te verhogen tot 20%, zo moeten we de noodzakelijke modal shift naar water realiseren. Onder andere met de bouw van kaaimuren willen we bedrijven een stimulans geven om te kiezen voor transport over het water,” zegt Vlaams minister Peeters.

Nieuwe openbare kaaimuur langs Zuid-Willemsvaart in Rotem

De Zuid-Willemsvaart is een waterweg voor schepen van CEMT-klasse IV en dus toegankelijk voor schepen tot 1500 ton. “Jaarlijks worden er 1,6 miljoen ton goederen via de Zuid-Willemsvaart vervoerd. Zo worden 64.000 vrachtwagenritten vermeden, vrachtwagens die niet alleen heen maar ook terug moeten rijden”, vertelt minister Lydia Peeters: “De binnenvaart is een belangrijke speler om de modal shift in Vlaanderen te realiseren. De meer dan 400 kilometer kleinere waterwegen in Vlaanderen spelen daar absoluut een belangrijke rol in. Daarom investeren we met De Vlaamse Waterweg in de infrastructuur van alle Vlaamse waterwegen, ook de kleinere, want meer binnenvaart heeft een positieve impact op zowel mobiliteit als klimaat.”

Voorzitter Frieda Brepoels van De Vlaamse Waterweg benadrukt het belang van de investering. “De Vlaamse Waterweg investeert in de bouw van kaaimuren om het aandeel van de binnenvaart in het goederenvervoer te verhogen. Met deze openbare kaaimuur reiken we de hand naar nieuwe klanten.”  

 Alle bedrijven uit de buurt welkom

De Zuid-Willemsvaart vormt een belangrijke schakel tussen de Maas en de Schelde en maakt zo de verbinding tussen Luik en de Nederlandse havens. Bovendien ligt 80% van alle bedrijven in Vlaanderen op minder dan 10 kilometer van een bevaarbare waterweg”, vertelt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv.

Om goederen te vervoeren via de waterweg dienen bedrijven gebruik te kunnen maken van  geschikte overslaginfrastructuur. “De nieuwe kaaimuur aan de Zuid-Willemsvaart in Rotem heeft een lengte van 176 meter en een kaaioppervlakte van 3600 m2. Het is een openbare kaaimuur die alle bedrijven in de buurt, mits reservering bij De Vlaamse Waterweg, kunnen gebruiken. En dat tegen een beperkte vergoeding van 0,28 eurc per geloste of geladen ton excl. 21 % btw. Een ideaal aanbod voor bedrijven in de buurt om de waterweg als transportmodus uit te testen”, besluit minister Peeters. 

Éen van de trotse gebruiker van de openbare kaaimuur is de firma Van Hoef Metaalrecycling. Zij maken nu reeds gebruik van de kade voor de afvoer van ijzer richting Gent of Antwerpen.  “Deze nieuwe kaaimuur biedt tal van nieuwe mogelijkheden voor ons bedrijf” zegt Julien Smeets, accountmanager van Van Hoef Metaalrecycling. “Vandaag vervoeren we reeds 1000 ton ijzer per schip en dit minstens tweemaal per maand. Zo houden we maandelijks minstens 80 vrachtwagens van de weg en we gaan in de toekomst nog meer vervoer over water inplannen.” De firma Van Hoef is ervan overtuigd dat de binnenvaart de toekomst is. “Recent hebben we met ons nieuw bedrijf D-O-B (Dilsers Overslag Bedrijf) de aanpalende grond van +/- 20.000m²  van De Vlaamse Waterweg nv in concessie genomen voor de op- en overslag van zand, kiezel, enz.”, aldus de heer Van Hoef.  “Ook andere bedrijven kunnen hier gebruik van maken.”

Interesse om gebruik te maken van deze kaaimuur ? Stuur een mail naar: ris@vlaamsewaterweg.be

Meer weten over de afmetingen van waterwegen of op zoek naar informatie over overslaglocaties, containerterminals en kaaimuren? Kijk op: www.visuris.be/cemt.

Laatste nieuws

Top