Ontwerp nieuwe Leiebrug tussen Wevelgem en Lauwe (Menen) wordt voorgesteld

Ontwerp nieuwe Leiebrug tussen Wevelgem en Lauwe (Menen) wordt voorgesteld

De brug over de Leie die Wevelgem met Lauwe (Menen) verbindt, is te laag voor de scheepvaart van de toekomst en wordt daarom vernieuwd. Het ontwerp van de gloednieuwe brug is nu volledig afgewerkt. Van 24 november tot 15 december kunnen geïnteresseerden het ontwerp ontdekken in het ontmoetingscentrum van Lauwe ‘Het Applauws’.

Ontwerp nieuwe Leiebrug tussen Wevelgem en Lauwe (Menen) wordt voorgesteld

De werken in Wevelgem en Lauwe (Menen) maken deel uit van het Europees gesubsidieerd binnenvaartproject Seine Schelde Vlaanderen. Hiermee wil waterwegbeheerder De Vlaamse Waterweg nv van de binnenvaart een sterker alternatief maken voor het goederenvervoer op de weg. Om binnenvaart met drie lagen containers mogelijk te maken, moeten bruggen een vrije doorvaarthoogte hebben van zeven meter.

De huidige brug voldoet hier niet aan en wordt daarom vervangen door een hogere brug. Meteen wordt ook de bestaande versmalling in de vaarweg weggewerkt.

Hoe ziet de nieuwe brug eruit?

Het ontwerp van de nieuwe brug oogt licht en hedendaags. Er werd gekozen voor een slanke boogbrug zoals die ook op andere plekken langs de Leie wordt gebouwd in Ooigem (Wielsbeke) - Desselgem (Waregem) en in Bissegem-Marke (Kortrijk).

De nieuwe brug zal niet alleen hoger zijn, maar ook langer. Naast de boogbrug zelf, die een overspanning zal hebben van 111,8 meter, komt er aan de kant van Wevelgem een bijkomende overspanning van 30,8 meter via een liggerbrug. Hierdoor ontstaat een nieuwe groene zone.

Door de nieuwe brug naast de bestaande brug te bouwen, kan de bestaande brug zo lang mogelijk gebruikt worden en beperken we zoveel mogelijk de impact op het verkeer. De locatie van de nieuwe brug zorgt er eveneens voor dat het beschermde dorpsgezicht “Hoeve Kloosterhof” bewaard blijft en vermijdt de verplaatsing van een pompstation van Aquafin.

Veilige verbinding

De nieuwe Leiebrug tussen Wevelgem en Lauwe is niet alleen goed nieuws voor de binnenvaart. De brug zal een vlottere en veiligere verbinding creëren voor alle verkeer en zal de hele omgeving doen herleven. De boogbrug zal fietsers en voetgangers fysiek van het andere wegverkeer scheiden. Door een lus in de fietssnelweg aan de kant van Wevelgem, zullen fietsers het autoverkeer niet hoeven te kruisen.

“De nieuwe brug tussen Wevelgem en Lauwe laat toe om schepen met 3 lagen containers zonder problemen te laten varen.” zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. “Beter voor de scheepvaart, want zo versterken we het Europese binnenvaartnetwerk en kunnen we meer en meer vrachtwagens van de weg halen. De nieuwe brug biedt ook voordelen voor de weggebruikers. Met een afgescheiden fiets- en voetpad wordt de brug een pak veiliger en comfortabeler. Fietsen is populairder dan ooit en door te investeren in veilige comfortabele bruggen, hopen we de fietsambities van de Vlamingen een boost te geven.”
“De nieuwe boogbrug wordt op een kwalitatieve manier geïntegreerd in de omgeving”, verduidelijkt schepen van de Leiewerken Mieke Syssauw, “met daarbij veel aandacht voor de overgang van de nieuwe brug naar de bestaande weginfrastructuur. De fietsverbindingen worden geoptimaliseerd én veiliger ingericht. De inplanting van de nieuwe brug is voorzien ten oosten van de bestaande brug. Aan de kant van Lauwe komt er ook een ‘dorpstuin’ aan het water. Een mooie realisatie van het studiebureau Tractebel, De Vlaamse Waterweg nv, de gemeente Wevelgem en de stad Menen.”

Meer dan een nieuwe brug

De omgeving van de brug wordt langs beide oevers groener en ingericht als belevingspunt. In de omgeving van de bijkomende overspanning in Wevelgem zullen de bestaande groenzones langs de Leie op elkaar aangesloten worden en komt er ruimte voor waterinfiltratie. Het ontwerp bevat eveneens een picknickweide en een rustpunt aan het water voor wandelaars of pauzerende fietsers. Lauwe krijgt een dorpstuin met subtiele terrassen en een ruime speelweide die vlot bereikbaar zal zijn te voet of met de fiets. Bestaande bomen worden maximaal behouden en aangevuld met nieuwe beplanting waaronder ook fruitbomen.

“Niet alleen de doorstroming van het verkeer zal op een meer vlotte en meer veilige manier gebeuren, de aanpak van de omgeving is minstens even belangrijk”, aldus schepen van Infrastructuur gemeente Wevelgem, Stijn Tant. “De werken laten toe om de uitwerking van de gebiedsvisie van de Leievallei verder uit te werken. Samen met Natuurpunt werken we aan de versterking van de natuurwaarde van de Leieoevers en de voormalige meersen. Met de historische nabijheid van de abdijhoeve Guldenberg besteden we ook aandacht aan erfgoed. Die combinatie moet zorgen voor een bijzondere ontmoetingsplaats en aantrekkingspool voor onze burgers en toeristen.”

Ontwerp vrij te bezichtigen

Van woensdag 24 november tot en met woensdag 15 december kunnen geïnteresseerden het ontwerp ontdekken in ontmoetingscentrum ‘Het Applauws’, Kon. Astridlaan 44, 8930 Lauwe (Menen). De panelen met het ontwerp zijn vrij te bezichtigen in het ontmoetingscentrum tijdens de normale openingstijden. In het ontmoetingscentrum is het dragen van een mondmasker verplicht.

Laatste nieuws

Top