Link naar homepage

Gentse Meulestedebrug voor de zomer hersteld

Gentse Meulestedebrug voor de zomer hersteld

Eind oktober werd de Meulestedebrug in North Sea Port in Gent aangevaren. De brug heeft aanzienlijke schade opgelopen. Uit de uitgebreide onderzoeken en analyses is gebleken dat de brug hersteld kan worden en nog voor de zomer opnieuw in gebruik kan genomen worden.

Gentse Meulestedebrug voor de zomer hersteld


Meulestedebrug in de media

Reportage AVS: Aelterman herstelt beschadigde Meulestedebrug
 


Herstelling mogelijk
Zaterdagochtend 24 oktober voer een schip tegen de Meulestedebrug. Het schip zat enkele uren vast onder de rechterbrughelft van de brug. De brug werd uitgebreid geïnspecteerd en de schade werd in kaart gebracht door een team van experten. Deze onderzoeken hebben uitgewezen dat de beschadigde rechterbrughelft hersteld kan worden, maar de schade is aanzienlijk. “De Gentse Meulestedebrug wordt intensief gebruikt voor woon-werkverkeer en goederentransport via het water en de weg. Daarnaast vormt ze ook een belangrijke verbinding van en naar North Sea Port in Gent. In samenwerking en overleg tussen De Vlaamse Waterweg nv, het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust, de stad Gent, North Sea Port, Voka en alle betrokken bedrijven zetten we alles op alles om de herstelling zo snel mogelijk uit te voeren. Ten laatste tegen de zomer 2021 zal Meulestedebrug opnieuw operationeel zijn.” aldus Vlaams minister van Openbare Werken Lydia Peeters.

Minder hinder door sterke samenwerking
In afwachting van de herstelling neemt De Vlaamse Waterweg nv in nauw overleg met stad Gent, North Sea Port, het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust en Voka enkele minder-hinder maatregelen om de impact op het wegverkeer zo beperkt mogelijk te houden.

Meer toegankelijke fiets- en voetgangersbrug
Sinds de aanvaring werd een tijdelijke vaste voetgangersbrug geïnstalleerd voor fietsers en voetgangers. Deze brug bleek echter te steil voor sommige fietser en voetgangers. De Vlaamse Waterweg nv zal de brug dan ook comfortabeler maken met minder steile hellingen.

Extra veerdienst
Wegverkeer tot 3,5 ton heeft twee mogelijkheden: ofwel rijden bestuurders om via de R4, ofwel kunnen zij het veer van Langerbrugge of Terdonk nemen. Zwaar wegverkeer moet verplicht omrijden volgen via de R4.

De veerdienst is sinds eind oktober op weekdagen verdubbeld tussen 7 en 19 uur om de lokale verkeershinder maximaal te beperken. Het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) en North Sea Port zetten extra personeel in om het extra veer ter hoogte van Langerbrugge te bemannen. “Door de inzet van een tweede veerboot slagen we erin om een vlotte dienstregeling te garanderen en de wachttijden te beperken,” duidt Nathalie Balcaen, administrateur-generaal van het agentschap MDK. “Maar we doen dit niet alleen. Hiervoor kunnen we rekenen op de collega’s van North Sea Port en heel wat collega’s van Vloot die vanuit andere locaties inspringen.” Verder benadrukt MDK dat de veerdienst in Terdonk, enkele kilometers verder, een volwaardig alternatief is. Is de wachtrij in Langerbrugge aan de lange kant? Overweeg zeker om voor het veer in Terdonk te kiezen! Informatie over de veerdiensten en dienstregelingen vind je via www.welkombijvloot.be/locaties-veerdiensten. Het veer in Langerbrugge is enkel verdubbeld op weekdagen en zal niet dubbel varen tijdens de kerstperiode (data aanvullen) wegens verminderde drukte.

Nieuwbouw op koers
De huidige Meulestedebrug zal na herstelling terug in gebruik genomen worden zodat tijdens de bouw van de nieuwe brug deze belangrijke verbinding gegarandeerd kan blijven. Het dossier tot contractering en aanstelling van de aannemer voor de nieuwbouw wordt momenteel door De Vlaamse Waterweg nv, het Agentschap Wegen en Verkeer, stad Gent en Farys geëvalueerd om in de loop van december een beslissing te kunnen nemen.

Laatste nieuws

Top