Nieuws : Feestelijke verwelkoming nieuwe brug Sint-Lenaarts (Brecht)

Feestelijke verwelkoming nieuwe brug Sint-Lenaarts (Brecht)

Brug 10 (Vaartstraat - Klein Veerle) in Brecht werd de voorbije maanden volledig vernieuwd. De oude ophaalbrug 10 was door slijtage en ouderdom aan vervanging toe. De ophaalbrug was ook redelijk smal voor zowel de scheepvaart als het wegverkeer. Bovendien was er geen exclusieve ruimte voor de zwakke weggebruiker. Daarom verdween de oude brug en maakte ze plaats voor een gloednieuwe ophaalbrug. Maandag 8 april 2019 kan de brug opnieuw open voor al het verkeer en dat werd vandaag feestelijk gevierd. 

Feestelijke verwelkoming nieuwe brug Sint-Lenaarts (Brecht)

De oude brug is eind augustus 2018 verwijderd. Hierdoor was de Vaartstraat een hele tijd onderbroken voor het verkeer. Om de hinder voor de omwonenden zoveel mogelijk te beperken is daarom in overleg met Brecht een ponton voorzien dat ervoor zorgde dat fietsers en voetgangers toch hier het kanaal over konden steken. De nieuwe ophaalbrug is in 2018 is gebouwd in het atelier. De onderdelen kwamen apart toe in Brecht en werden op de oever verder geassembleerd. Op 9 december 2018 is de nieuwe brug dan met behulp van een kraan over het kanaal op de landhoofden gelegd. De maanden daarna is de ‘motor’ geïnstalleerd, elektrisch en hydraulisch aangesloten en getest. Ook de aansluitingen van de brug met het wegdek werden afgewerkt en de asfaltlagen aangebracht.  De nieuwe brug kan nu terug open voor alle verkeer. En dat was meteen reden voor de inwoners van Sint-Lenaarts om te vieren.

Op zondag 7 april werd de nieuwe ophaalbrug feestelijk geopend door Sven Deckers, burgemeester van Brecht; Eline Peeters, schepen van Mobiliteit Brecht; ir. Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder De Vlaamse Waterweg nv en de inwoners van Sint-Lenaarts. Chris Danckaerts benadrukte de goede samenwerking tussen de gemeente Brecht en De Vlaamse Waterweg nv en bedankte de inwoners voor hun geduld tijdens de werken. 

Kenmerken nieuwe brug
Deze nieuwe brug is een hameibrug. In totaal is er 60 ton staal verwerkt in de brug, waarvan 32 ton voor het brugdek zelf. De nieuwe brug heeft een grotere overspanning van 11,50 m, en een grotere breedte van 8 m. Kostprijs van deze nieuwe brug is 1,2 miljoen euro (excl. btw). Aannemer was Herbosch-Kiere.

Bij deze nieuwe brug blijft het principe van beurtelings passeren voor het gemotoriseerd verkeer behouden. De rijstrook is 3,2 meter breed en aan beide zijden is er een ruime fiets- en voetgangerszone voorzien die aansluit op de bestaande fietspaden naast de weg. Het wegdek en fiets- en voetpad zijn gescheiden waardoor de veiligheid van de trage weggebruikers verhoogd wordt. Er is een veilige aansluiting voorzien tussen de fietspaden op de brug en het jaagpad op rechteroever. Het fietspad en het jaagpad zijn zo ingericht dat de fietsers moeten vertragen als ze aan de kruising komen. Het verkeer op de gewestweg heeft voorrang.

Bediening vanop afstand
Deze brug is één van de bruggen over het kanaal Dessel-Turnhout-Schoten die vanop afstand worden bediend vanuit het centrale bedieningsgebouw in Rijkevorsel. Na verdere automatisering zullen uiteindelijk 20 bruggen/sluizen van hieruit bediend worden. Door te investeren in automatisatie, afstandsbediening van bruggen en sluizen zorgt De Vlaamse Waterweg nv voor toegevoegde waarde voor het transport en de logistieke spelers.

Laatste nieuws

Top