Nieuwe stalen boogbrug vaart naar locatie

Nieuwe stalen boogbrug vaart naar locatie

De nieuwe stalen boogbrug van Zutendaal werd de afgelopen maanden samengesteld op een montageterrein langs het Albertkanaal. Afgelopen weekend werd de gemonteerde brug van het montageterrein naar haar nieuwe vaste plaats gevaren. De herbouw van de brug kadert in de opwaardering van het Albertkanaal.

Nieuwe stalen boogbrug vaart naar locatie

Het Albertkanaal is vanuit economisch standpunt de belangrijkste waterweg in Vlaanderen en een cruciale hinterlandverbinding voor de haven van Antwerpen naar de Antwerpse Kempen, Limburg en de Luikse regio. Jaarlijks wordt zo’n 40 miljoen ton aan goederen via de binnenvaart vervoerd over dit kanaal. Dat is het equivalent van zo’n twee miljoen vrachtwagens per jaar of 8000 elke dag minder op onze wegen. 

“Om de binnenvaart als vervoersmodus nog aantrekkelijker te maken investeert De Vlaamse Waterweg in de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal tot een doorvaarhoogte van 9,10 m. De  hogere doorvaarthoogte op het kanaal verhoogt het rendement van de binnenvaart en zorgt voor een bijkomende boost voor de containervaart doordat schepen met vier in plaats van drie lagen containers kunnen varen. Bovendien wordt ook de toegankelijkheid van het kanaal voor kustvaart en voor het transport van grote ondeelbare elementen vergroot,” licht ir. Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv toe.

“Vlaanderen investeert 10 miljoen euro in deze nieuwe en hogere brug”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts. “Het Albertkanaal wordt meer dan ooit de belangrijkste watersnelweg van Vlaanderen. We pakken stap voor stap alle bruggen aan en zo verhogen we de capaciteit van het Albertkanaal met +25%. Zo wordt het voor logistieke spelers en ondernemers nog aantrekkelijker om de vrachtwagen in te ruilen voor de binnenvaart. Elke vracht die via de waterweg gaat, moet niet meer over de weg.”

“Onze waterwegen moeten veilig en innovatief zijn en beantwoorden aan de vragen en vereisten van de klanten. Het Albertkanaal kreeg in de loop der jaren al een grote facelift om de groeiende trafieken op te vangen. En een verdere upgrade is intussen in volle uitvoering,” vult Frieda Brepoels, voorzitter De Vlaamse Waterweg nv aan. “Intussen zijn 33 van de 62 bruggen al verhoogd en zijn 15 andere bruggen in uitvoeringsfase. Eind 2022 moet het hele traject klaar zijn en wordt het Albertkanaal meer dan ooit de belangrijkste waterweg van Vlaanderen.” 

Werken brug Zutendaal in stroomversnelling
Ook de brug in Zutendaal wordt vervangen door een hogere stalen boogbrug.  Deze brug wordt op dezelfde locatie gebouwd als de huidige brug. De oude brug werd half oktober vorig jaar afgebroken om plaats te maken voor een hoger stalen exemplaar met extra aandacht voor veiligheid en fietspaden. 

De constructie van de staalstructuur van de nieuwe brug gebeurde in een atelier. Vervolgens werden de brugonderdelen per schip naar Zutendaal gevaren en geassembleerd op een montageterrein ter plaatse. Afgelopen weekend werd de gemonteerde brug van het montageterrein op een ponton gereden en naar haar nieuwe vaste plaats gevaren. De nieuwe brug  heeft een totale overspanning van 128 m en een nuttige breedte van 15,60 m op het smalste punt. Het kanaal onder de brug wordt verbreed tot 86 meter.

Als alles volgens planning verloopt zal de nieuwe brug in juni 2019 worden geopend voor het verkeer.

Actuele informatie en de omleidingsplannen kan je hier terugvinden. 
 

Laatste nieuws

Top