Boogdelen brug Herentals-Lierseweg worden geplaatst

Boogdelen brug Herentals-Lierseweg worden geplaatst

Vorige maand werden de brugdekdelen van de nieuwe stalen brug over het Albertkanaal bij Herentals (Lierseweg) ingevaren en geplaatst. Tussen vrijdag 29 juni en zondag 1 juli zullen 700-tons kranen de vijf boogdelen van de nieuwe brug nu op hun plaats leggen. Eerst worden de twee boogzijdelen op rechteroever geplaatst, daarna de twee boogzijdelen op linkeroever. Voor de plaatsing van de middenboog is er een volledige stremming voor het scheepvaartverkeer van zaterdag 30 juni 22.00 uur tot zondag 1 juli 22.00 uur. 
Het jaagpad en de fietscontainers op de rechteroever worden tijdens deze indrukwekkende operatie afgesloten vanaf woensdagavond 27 juni tot en met zondag 1 juli. Er is een omleiding voorzien.Als de deze nieuwe brug klaar is zal ze als tijdelijke omleidingsweg gebruikt worden.

Boogdelen brug Herentals-Lierseweg worden geplaatst

Deze nieuwe brug zal als tijdelijke omleidingsweg gebruikt worden. Hierdoor blijft de hinder beperkt.

De Vlaamse Waterweg nv verhoogt de brug van Herentals ter hoogte van de N13 Lierseweg (BR43). De herbouw van deze brug maakt deel uit van het project voor de verhoging van 62 bruggen over het Albertkanaal tot een doorvaarhoogte van 9,10 m waardoor het rendement van de containervaart aanzienlijk zal verhogen. Maar ook de toegankelijkheid van het Albertkanaal voor kleinere zeeschepen (Short Sea Shipping) wordt sterk verbeterd. Momenteel zijn overigens al 32 bruggen op hoogte.

“Vlaanderen verhoogt stap voor stap alle bruggen over het Albertkanaal”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts. “Zo kunnen schepen veel meer containers meenemen en wordt de binnenvaart nog aantrekkelijker voor transporteurs. Dat is belangrijk voor iedereen die vandaag in de file staat, want elke vracht die via de waterweg kan gaan moet niet meer via de weg. Het Albertkanaal wordt meer dan ooit de filevrije watersnelweg van Vlaanderen”.

Op zondag 3 juni 2018 werden brugdekdelen van deze nieuwe stalen boogbrug al ingevaren en geplaatst. Op vrijdag 29 juni en zaterdag 30 juni worden de vier boogzijdelen geplaatst en ten slotte wordt op 1 juli de middenboog gelegd. De indrukwekkende plaatsing van deze delen gebeurt met behulp van 700-tons telescoopkranen. Eerst worden de twee boogzijdelen op rechteroever geplaatst, daarna de twee boogzijdelen op linkeroever. Voor de plaatsing van de middenboog is er een volledige stremming voor het scheepvaartverkeer van zaterdag 30 juni 22.00 uur tot zondag 1 juli 22.00 uur. Het jaagpad en de fietscontainers op de rechteroever worden tijdens deze indrukwekkende operatie afgesloten vanaf woensdagavond 27 juni tot en met zondag 1 juli. Er is een omleiding voorzien.

De nieuwe metalen boogbrug wordt stroomopwaarts van de bestaande brug gebouwd. Hier wordt de nieuwe brug dan gebruikt als omleidingsweg. Daarna wordt de brug van de tijdelijke situatie verplaatst naar de nieuwe locatie op nagenoeg dezelfde plaats als de huidige brug.

Veilige kijklocatie voor toeschouwers

Wie veilig het invaren wil volgen, kan dat doen vanaf twee kijklocaties. Daar is telkens een vak afgezet voor kijklustigen. Er is slecht beperkte parkeergelegenheid dus we raden aan om met de fiets te komen.

Nieuwe metalen boogbrug

De nieuwe brug is een stalen boogbrug met een gewicht van ca. 1000 ton van een generiek type dat ook elders over het Albertkanaal werd gebouwd. Dat resulteert in beperkte ontwerpkosten en een onderhoudsvriendelijk concept.

De nieuwe brug heeft een totale overspanning van 128 m en een breedte van 16,10 m op het smalste punt. De brug overspant naast het Albertkanaal (met een breedte van 86 m) ook de oeverstroken waardoor onder de brug ruimte wordt gelaten voor de jaagpaden.

Laatste nieuws

Top