Nieuwe fiets- en voetgangersbrug in Vilvoorde geplaatst

Nieuwe fiets- en voetgangersbrug in Vilvoorde geplaatst

Belangrijke mijlpaal voor de fiets- en voetgangersbrug over het Zeekanaal Brussel-Schelde in Vilvoorde: in het weekend van 4 en 5 juni en in het weekend van 11 en 12 juni worden de mobiele brugdelen naar hun definitieve locatie gevaren en daar vakkundig op hun plaats gelegd. Een niet-alledaagse operatie die vandaag meteen 1 al heel wat kijklustigen lokte.

Nieuwe fiets- en voetgangersbrug in Vilvoorde geplaatst

Na maanden van voorbereidende werken op de rechteroever van het Zeekanaal Brussel-Schelde in Vilvoorde zijn de twee mobiele delen van de toekomstige fiets- en voetgangersbrug klaar om op hun definitieve plaats over het kanaal gelegd te worden. Dat gebeurt in twee fasen: op 4 en 5 juni is het eerste mobiele brugdeel aan de beurt. Op 11 en 12 juni volgt het tweede. Met elk een lengte van 31,5 meter en een gewicht van 140 ton is dat geen alledaagse operatie. 

Invaaroperatie

De twee mobiele brugdelen liggen parallel met de waterweg op de rechteroever van het kanaal. Daar worden ze met een kraan op een ponton gehesen en naar hun definitieve locatie gevaren. Eenmaal ter plaatse wordt elk brugdeel van op de oever omhoog gehesen met behulp van twee telescoopkranen en vervolgens aan de brugpijler gekoppeld. Daarna wordt de brug rechtgetrokken (open gezet) zodat er geen verdere hinder is voor de scheepvaart. Tot slot wordt ze vergrendeld met de stormvergrendeling. Op 4 en 5 juni gebeurt de plaatsing van het brugdeel op rechteroever. Op 11 en 12 juni het  tweede brugdeel op linkeroever.

De komende maanden is de verdere afwerking van de brug voorzien (aansluiten van grendels, bewegingsvijzel en sensoren, leggen van hydraulische leidingen,…) en worden er verschillende testen gepland. De brug wordt voorzien van leuningen, een wegdekbekleding en liften. In het najaar worden op de rechterkanaaloever de pleinzone en op de linkerkanaaloever een parkje ingericht. Als de werken verder volgens planning verlopen, kan de brug in december 2022 in gebruik genomen worden. 

Moderne basculebrug

Er is gekozen voor een dubbele basculebrug, een beweegbare brug waarvan het brugdek open en dicht gaat door draaiing om een horizontale as haaks op de rijweg. Met een totale lengte van 115 meter en een hoogte van 40 meter in geopende stand zal de brug een technisch huzarenstuk worden én zal ze een baken vormen in het landschap.

Koen Anciaux, voorzitter van de Raad van Bestuur en Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv zijn fier en verheugd: “De nieuwe brug zorgt voor een vlotte en veilige oversteek voor alle duurzame verplaatsingen tussen de nieuwe wijk ‘4 Fonteinen’ en het domein Drie Fonteinen. Door de verbinding die de brug vormt tussen de  Brusselsesteenweg en het Broekplein zorgt ze ook voor een link voor de gebruikers van fietssnelwegen F1 en F23. Ze vormt bovendien het langverwachte sluitstuk op de recreatieve route Van Basiliek tot Basiliek die de Sint-Servaas basiliek in Grimbergen verbindt met de basiliek Onze-Lieve-Vrouw van Troost in Vilvoorde. ”

Welke naam krijgt de nieuwe brug?

Voor de naamgeving van de burg doet stad Vilvoorde een oproep om vóór 15 augustus ideeën in te sturen. Na het verzamelen van alle suggesties maakt het stadsbestuur een shortlist van de meest populaire namen. Daarna zal er gestemd kunnen worden op de uiteindelijke naam! Alle informatie is terug te vinden op www.vilvoorde.be/brug.

Projectpartners

De Vlaamse Waterweg nv werkt voor de uitvoering nauw samen met de Stad Vilvoorde en het Agentschap voor Natuur en Bos. Beide partners dragen eveneens bij in de bouwkost van ongeveer 10 miljoen euro. 
 

Laatste nieuws

Top