Binnenvaart in Vlaanderen houdt ondanks COVID-19-crisis stand

Binnenvaart in Vlaanderen houdt ondanks COVID-19-crisis stand

De binnenvaart op de Vlaamse waterwegen kan ook in 2020 mooie cijfers voorleggen. Ondanks de COVID-19-crisis werden het afgelopen jaar ruim 69 miljoen ton goederen vervoerd over de Vlaamse waterwegen: slechts een kleine daling van 1,65% t.o.v. 2019. Terwijl er een lichte achteruitgang was in de totale tonnage, nam het containervervoer voor het elfde jaar op rij significant toe (+10,95%).

Binnenvaart in Vlaanderen houdt ondanks COVID-19-crisis stand

Ondanks de COVID-19-pandemie hield de binnenvaart in Vlaanderen zeer goed stand in 2020 met ruim 69 miljoen ton goederen: amper 1,65% minder dan in 2019. Mede dankzij de containervolumes die voor het elfde jaar op rij stegen.

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters is verheugd met deze cijfers: “Dankzij de inzet van alle actoren in de sector behaalden we ook in dit moeilijk jaar topcijfers. Ruim 69 miljoen ton goederen werden vervoerd over het water, het equivalent van ruim 2,7 miljoen vrachtwagens van 25 ton die niet over onze drukke wegen reden. Dat de sector ook in moeilijke omstandigheden zich slagkrachtig toont, is het bewijs dat binnenvaart daadwerkelijk ook een volwaardig alternatief is.”

Containertransport zet opmars verder

Het containertransport op onze waterwegen vestigde andermaal een absoluut record. Voor het elfde jaar op rij werden er meer -containers vervoerd). Het afgelopen jaar passeerden er bijna 985.000 TEU  over onze waterwegen, goed voor een stijging van bijna 11%. Met bijna 700.000 TEU werd het leeuwendeel over het Albertkanaal vervoerd (+20,81%).

Verder investeren in een blauwe toekomst

“In de huidige mobiliteitscontext biedt het transport over water een waardevol en aantrekkelijk alternatief voor het transport over de weg. Vlaanderen telt  meer dan 1000 kilometer bevaarbare waterweg die door onze investeringen op en langs het water alsmaar meer mogelijkheden bieden. Ik roep onze Vlaamse ondernemers dan ook op om binnenvaart nog meer in te zetten. De binnenvaart moet een hoofdrol spelen in het vrijwaren van onze mobiliteit.” besluit minister Lydia Peeters.

 “De Vlaamse Waterweg nv gaat er ook in 2021 voor om het aandeel van de binnenvaart verder te doen toenemen door ondernemers warm te maken voor waterwegtransport. Met onder meer de opwaardering van het Albertkanaal, de verdere uitbouw van de Seine-Scheldeverbinding en de modernisering van het Kanaal naar Charleroi investeert De Vlaamse Waterweg nv ook de komende jaren in een stralend blauwe toekomst,” stelt ir. Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv, vol vertrouwen.

“Sinds 2 januari 2020 worden alle sluizen op het Albertkanaal 24/7 bediend waardoor de binnenvaart nóg aantrekkelijker werd als alternatief voor de overvolle wegen en wat resulteert in deze topcijfers,” zegt Frieda Brepoels, voorzitter van De Vlaamse Waterweg nv. “Er ligt thans ook een masterplan voor naar verregaande en gefaseerde automatisering en afstandsbediening van onze sluizen en beweegbare bruggen. Zo zetten we weer een stap in de toekomst en willen we de vervoersstromen over het water nog efficiënter laten lopen.”

Laatste nieuws

Top