Nieuwe Spanjeveerbrug verhoogt fietsveiligheid

Nieuwe Spanjeveerbrug verhoogt fietsveiligheid

In Mendonk bij Gent vervangt De Vlaamse Waterweg nv de huidige Spanjeveerbrug over de Moervaart door een nieuw betonnen exemplaar. “We voorzien 2 miljoen euro voor de bouw van deze nieuwe brug”, vertelt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. “Bij de aanleg besteden we ruime aandacht aan de fietsveiligheid. Op de brug komt aan beide kanten van de rijweg een fysiek afgescheiden fietspad. Een fietstunnel doorheen de aanloophelling van de brug moet zorgen voor een vlot en veilig doorgaand jaagpad naast de Moervaart. Een mooi project dat het fietsverkeer in de regio een boost moet geven.”

Nieuwe Spanjeveerbrug verhoogt fietsveiligheid

De Spanjeveerbrug is gebouwd in 1977. De brug is 70 meter lang en overspant de Moervaart en verbindt het Gentse kanaaldorp met Sint-Kruis-Winkel. De brug rust op houten pijlers en werd destijds door het leger gebouwd als tijdelijke oplossing. De huidige brug is dus sterk verouderd en wordt vervangen door een nieuw exemplaar. 

Hoe ziet de nieuwe brug eruit?
De nieuwe Spanjeveerbrug komt op dezelfde locatie als de huidige en wordt vervaardigd uit beton. De aanloophellingen worden tot aan de oevers verlengd. Op de nieuwe brug komt, net als op de huidige brug, slechts uit één rijstrook. Omwille van de verkeerveiligheid komen er op beide oevers verkeerslichten en wordt aan beide kanten van de rijweg een gescheiden fietspad aangelegd.

Fietstunnel 
Bij de realisatie van de nieuwe Spanjeveerbrug wordt een fietstunnel aangelegd doorheen de aanloophelling op rechteroever, kant Sint-Kruis-Winkel.  Deze onderdoorgang van 25 meter met een breedte van 5 meter en een hoogte van 2,5 meter zorgt voor een directe en veilige doorgang van het jaagpad. Fietsers moeten hierdoor niet omrijden om hun route vlot te kunnen verderzetten”, aldus Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. 

Hengelsteiger
Voor vissers wordt een  nieuwe hengelsteiger voorzien die ook geschikt is voor mindervaliden. Er worden 3 parkeerplaatsen voorzien naast de steiger. De steiger wordt meegefinancierd door de Provinciale Visserijcommissie.

Wanneer?
De ontwerpstudie en de voorbereiding van de uitvoering zijn uitgevoerd. Begin maart wordt de omgevingsvergunning aangevraagd. "De uitvoering van de werken is voorzien vanaf eind 2023 en neemt ongeveer een jaar in beslag. Vanaf begin 2024 wordt de bestaande brug afgesloten. Voor voetgangers en fietsers wordt een tijdelijke veerdienst voorzien. Als alles verloopt zoals gepland wordt de nieuwe brug tegen eind 2024 opengesteld”, vertelt Chris Danckaerts, gedelegeerd besuurder van De Vlaamse Waterweg nv

Laatste nieuws

Top