Nieuwe Salangaanbrug verbindt kanaaloevers in Vilvoorde

Nieuwe Salangaanbrug verbindt kanaaloevers in Vilvoorde

Vandaag werd onder grote belangstelling van de buurt de Salangaanbrug in Vilvoorde officieel geopend. De nieuwe voetgangers- en fietsersbrug over het Zeekanaal Brussel-Schelde vormt een vlotte en veilige verbinding tussen het domein Drie Fonteinen op linkeroever en woonwijk Vier Fonteinen op rechteroever. De brug is bovendien zo ontworpen dat alle scheepvaart vlot kan passeren.

Nieuwe Salangaanbrug verbindt kanaaloevers in Vilvoorde

In oktober 2020 ging de eerste spade in de grond. In juni 2022 werden de mobiele delen van de brug op hun plaats gelegd. Vandaag ruim een half jaar later is de nieuwe verbinding over het Zeekanaal Brussel-Schelde een feit. 

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters: “Als grote pleitbezorger van duurzame mobiliteit ben ik verheugd met de komst van deze vlotte en veilige oversteek tussen de nieuwe wijk Vier Fonteinen en het domein Drie Fonteinen. Nu de Brusselsesteenweg en het Broekplein met elkaar verbonden zijn, valt er bovendien een missing link weg voor de gebruikers van fietssnelwegen F1 en F23. Waardoor hopelijk meer mensen de fiets zullen nemen voor woon-werkverplaatsingen.” 

Moderne basculebrug

Er is gekozen voor een dubbele basculebrug, een beweegbare brug waarvan het brugdek open en dicht gaat door draaiing om een horizontale as haaks op de rijrichting. Met een totale lengte van 115 meter en een hoogte van 40 meter in geopende stand was de realisatie van de brug technisch een huzarenstuk.

Enkele kerncijfers:

  • Hoofdoverspanning: 63 meter
  • Totale lengte: 115 meter
  • Nuttige breedte voor voetgangers en fietsers: 4 meter
  • Hoogte van de brug in gesloten stand: 13 meter
  • Hoogte van de brug in geopende stand: 40 meter
  • De twee brugklappen wegen elk zo’n 140 ton
  • Vaargabarit in gesloten stand: 50 x 9,10 meter

“Ik ben enorm trots op wat hier gerealiseerd is”, zegt Koen Anciaux, voorzitter van de Raad van Bestuur van De Vlaamse Waterweg nv. “De Salangaanbrug is niet alleen een echte blikvanger geworden in het Vilvoordse landschap, maar ook de kers op de taart van de bijdrage van De Vlaamse Waterweg nv in een aantal realisaties die de leefbaarheid van de buurt ten goede komen. Denk aan de bouw van de kadeboulevard, de vernieuwing van het Broekplein tot aan de Harensesteenweg, de heraanleg van de Zenneoevers en de aanleg van een parkje op linkeroever.”  

Projectpartners

De Vlaamse Waterweg nv werkte voor de uitvoering nauw samen met de Stad Vilvoorde en het Agentschap voor Natuur en Bos. Beide partners delen ook in de totale kostprijs van de brug die ongeveer 10 miljoen euro bedraagt. 

“Na de eerste stappen in 2002 onder toenmalig burgemeester Jean-Luc Dehaene is dit schakelstuk in de ‘Van Basiliek tot Basiliek’-route eindelijk een feit. Deze architecturale parel kwam de voorbije jaren dikwijls op de helling te staan, maar dankzij alle partners - De Vlaamse Waterweg, het Agentschap Natuur en Bos, Novovil en stad Vilvoorde – hebben we vanaf vandaag een veilige fiets- en wandelverbinding tussen Grimbergen en het stadshart van Vilvoorde. De brug verbindt ook letterlijk de wijk Kassei met het Broek, Watersite met het park Drie Fonteinen, een van de mooiste parken van Vlaanderen. Met de Salangaanbrug – een naam die na een succesvol participatietraject werd geselecteerd – trekt Vilvoorde volop de kaart van fietsers en voetgangers. Op beide oevers wordt ook koortsachtig verder gewerkt aan fietssnelwegen richting Brussel en Mechelen. De kapotte Buda-brug heeft ons alvast geleerd dat er heel wat mensen zitten te wachten op deze verbinding,” zegt Hans Bonte, burgemeester van Stad Vilvoorde.

Regiobeheerder van Natuur en Bos Veerle Heyens: “Met de Salangaanbrug werken we de missing link weg van de Basiliekroute, een groen wandelnetwerk tussen de Basiliek van Vilvoorde en die van Grimbergen. Via een negen kilometer lang parcours wandel je door het Hanssenspark en het Cargillpark aan de rechteroever, en het domein Drie Fonteinen, het Tangebeekbos, het Prinsenbos en bij uitbreiding het Lintbos aan de linkeroever. Met de lente in het vooruitzicht nodig ik iedereen uit om de wandelschoenen aan te trekken en in de prachtige natuur in je eigen buurt te duiken.”

Het aannemersconsortium Artes Roegiers – Artes Depret – Constructiewerkhuizen De Meyer – Ney & Partners stond in voor het ontwerp en de bouw van de brug en zal de komende jaren  ook het onderhoud van de brug op zich nemen.
 

Laatste nieuws

Top