Geluidsmuren voor autosnelweg aangeleverd via het water

Geluidsmuren voor autosnelweg aangeleverd via het water

Omnibeton en De Vlaamse Waterweg nv zetten potentieel van binnenvaart in de verf

Voor het transport van 263 geluidswerende wanden van Hasselt naar de E40 in Merelbeke zet Omnibeton nv in samenwerking met De Vlaamse Waterweg nv de binnenvaart in. Productie directeur Wouter De Preter van Omnibeton nv heeft daar duidelijke argumenten voor: “De binnenvaart zorgt voor winsten op het vlak van planning, flexibiliteit, duurzaamheid én kostprijs voor dergelijke, grote materialen. Vier voordelen die we via de weg niet hebben, zelfs niet voor leveringen die letterlijk op de autosnelweg moeten gebeuren.”

Geluidsmuren voor autosnelweg aangeleverd via het water

De logistieke operatie omvatte drie transporten via binnenschip, waarbij telkens ongeveer 88 geluidswerende wanden van vier meter hoogte werden geladen. De weg van de kaaimuur van Omnibeton in Hasselt tot aan de losplaats in Zwijnaarde verliep via het Albertkanaal en de Schelde. Voor de laatste zes kilometer van losplaats naar de werf werd een dieplader – een speciale vrachtwagen – ingezet. “Zo’n dieplader kan maar drie wanden vervoeren, wat maakt dat al gauw zo’n 90 ritten via de weg vereist zouden zijn voor dit transport. Een binnenschip kan 100 van dergelijke wanden vervoeren in één keer. Een duurzamer transport, minder vrachtwagenkilometers en een goedkoper logistiek concept   maken dit tot een operatie die navolging verdient  ”, aldus gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv Chris Danckaerts.

Een mooi voorbeeld van multimodaal transport, hetgeen nodig is in een Vlaanderen waar de autowegen steeds meer dichtslibben. “Omnibeton zet dan ook in op multimodaliteit: we bekijken telkens de meest efficiënte manier van vervoeren. De binnenvaart gebruiken we zeer vaak voor deze ondeelbare, grote materialen. De kleinere producten worden via de weg vervoerd. Deze twee opties vullen elkaar mooi aan”, voegt Wouter De Preter toe.
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts vindt dat Omnibeton de juiste keuze maakt. “Elke vracht die via de waterweg kan gaan, moet niet meer via de weg. Dankzij de binnenvaart worden hier bijna 100 speciale transporten van Limburg tot Oost-Vlaanderen vermeden. Ik hoop dat andere bouwprojecten hier een voorbeeld aan nemen. Onze binnenschippers hebben voor elke soort vracht wel een geschikt schip”.

De nieuwe geluidswerende wanden zullen de oude vervangen en zijn mobiel zodat het in de toekomst mogelijk is om het aantal rijstroken te vermeerderen.  De afronding van dit gehele project is voorzien voor eind oktober. 

laden geluidswanden

Laatste nieuws

Top