Pukkelpop vervoert kleedkamer Billie Eilish via binnenvaart

Pukkelpop vervoert kleedkamer Billie Eilish via binnenvaart

De 36ste editie van Pukkelpop steekt bijna van wal. En dat doen ze jaar na jaar een beetje groener én een beetje innovatiever, mede dankzij het langlopende partnership met De Vlaamse Waterweg nv. Vroeger ging het om decoratie- of backstagemateriaal, dit jaar zijn het units voor de backstage. “Al voor de zevende keer kiest Pukkelpop voor de binnenvaart, iets waar we terecht fier op zijn”, vertelt Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken. “Door deze innovatieve samenwerking in de spotlights te zetten hopen we nog meer bedrijven te overtuigen van de voordelen van de binnenvaart.”

Pukkelpop vervoert kleedkamer Billie Eilish via binnenvaart

10 vrachtwagens minder
In 2015 maakte Pukkelpop voor de eerste keer gebruik van de binnenvaart voor het transporteren van backstagemateriaal, in 2016 werd overgeschakeld op containers, in 2017 vervoerden ze het hoofdpodium en sinds 2018 ging het om decoratieve containers. Dat elan zet Pukkelpop verder.  Vorig jaar werden de containers met opbouwmateriaal via binnenschepen vervoerd, dit jaar gaat het om units voor de backstage. “Door de waterweg te gebruiken voor het transport van backstage units houden we 10 vrachtwagens van de weg. Dat is toch een mooie bijdrage voor een festival dat zijn ecologische voetafdruk zo klein mogelijk wil houden. Dit jaar vervoeren we zo trouwens de kleedkamers van onze headliners, waaronder Billie Eilish, The Killers en Angèle”, vertelt Frederik Luyten, woordvoerder van Pukkelpop. De units werden via kaai 524 van Euroports in Antwerpen op het binnenschip geladen richting Genk. Na lossing op de kade van Haven Genk, kunnen de units snel en efficiënt naar de festivalweide in Kiewit vervoerd worden. Enkel de ‘last mile’ naar Kiewit wordt dus afgelegd per vrachtwagen. “Die optimale combinatie van vervoersmethoden is een mooi voorbeeld van mijn streven naar meer multimodaal goederenvervoer”, licht minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters toe. 

Meer festivalplezier, minder emissie
De samenwerking is echter geen exacte repeat van vorige edities. Er wordt altijd op maat bekeken welke transportopties de beste oplossing bieden. Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv: “Wanneer Pukkelpop erop mikt om in 2023 méér festivalgangers te verwelkomen op hun weide, betekent dat ook een toename qua materiaalbenodigdheden. Dankzij de binnenvaart wordt de schaal vergroot, maar groeit de uitstoot niet mee.” Die milieubewuste drijfkracht achter Pukkelpop is precies wat De Vlaamse Waterweg nv nastreeft door zoveel mogelijk bedrijven te overtuigen van transport via de waterweg en door de verduurzaming van dat transport te faciliteren en te ondersteunen. 

Pukkelpop zet schouders onder Green Deal Binnenvaart
Aan het begin van het festivalseizoen, op 23 juni, ondertekenden 89 stakeholders de Green Deal Binnenvaart. “Via de Green Deal willen we sámen met de sector komen tot haalbare oplossingen om de binnenvaart te vergroenen en vooral de sector hierin ondersteunen”, vertelt minister Peeters. Aan de vooravond van het Limburgse muziekfestival Pukkelpop kwam daar een negentigste handtekening bij: die van Pukkelpop zelf. “Met de Green Deal zetten we zo samen met 90 partijen een grote stap richting vergroening van de binnenvaart. Via kennisdeling, testcases en werkgroepen streven we naar een emissieloze binnenvaart tegen 2050.” 

 “Wij zijn verheugd dat we net als voorgaande jaren, opnieuw mogen samenwerken met Pukkelpop en De Vlaamse Waterweg. Deze hernieuwde samenwerking biedt niet alleen nieuwe kansen voor een grote bereikbaarheid, maar ook voor bewustmaking van duurzame alternatieven in de regio, zoals water- en spoorvervoer. Door te kiezen voor binnenvaart kunnen bedrijven niet alleen aanzienlijke CO₂-reductie realiseren, maar vaak ook kosten besparen. Binnenvaart helpt klanten om vertragingen op terminals en files onderweg te vermijden, wat de efficiëntie van hun logistieke processen ten goede komt. Dit jaar hebben we ook onze schouders gezet onder het initiatief Green Deal. Dit engagement benadrukt onze inzet om actief te blijven investeren in de modal shift.” aldus Christophe Jodogne, Key Account Manager Barge, Haven Genk

Ook D’hooghe Lifting en Transport is inmiddels fan van de binnenvaart: “Het is ons eerste vervoer per schip en onze ervaring is zeer positief”, vertelt Geert D’hooghe, zaakvoerder. “De binnenvaart is een zeer betrouwbare transportmodus: je weet quasi exact wanneer je vrachten aankomen. Ook de samenwerking met Haven Genk verliep zeer goed. Ik ben in ieder geval getriggerd om de binnenvaart vaker in te schakelen. We verkleinen hiermee onze ecologische voetafdruk, iets dat steeds belangrijker wordt voor klanten zoals Pukkelpop.” 

En dat is nodig ook, want goederenvervoer zal tegen 2040 met maar liefst 30 procent groeien. Deze evolutie zorgt voor logistieke uitdagingen zoals files op de weg en verhoogde uitstootwaarden die niet in lijn liggen met de ecologische doelstellingen van Vlaanderen, België en Europa. “Pukkelpop geeft al jaren  het goede voorbeeld door de binnenvaart in te schakelen, en dat mag in de kijker worden gezet. Dankzij Pukkelpop krijgt de binnenvaart een podium, dat meer bedrijven en organisaties ervan moet overtuigen dat er muziek zit in transport via de waterwegen”, besluit Chris Danckaerts toepasselijk.

Laatste nieuws

Top