Link naar homepage

Laatste brugdeel nieuwe Theunisbrug ingevaren

Laatste brugdeel nieuwe Theunisbrug ingevaren

Dit weekend verschoof De Vlaamse Waterweg nv het derde en laatste deel van de nieuwe Theunisbrug naar haar definitieve locatie. Het gaat om de westelijke wegbrug voor het verkeer van Merksem naar Deurne. Die komt langs de nieuwe trambrug te liggen. Het inschuiven was een complexe operatie, die zaterdagavond is gestart en ook zondag doorging. Omstreeks middernacht lag de brug op haar plaats. De herbouw van de Theunisbrug kadert in de opwaardering van het Albertkanaal om vrachtschepen tot vier containerlagen veilig en vlot te laten varen.  

Laatste brugdeel nieuwe Theunisbrug ingevaren

Al ruim anderhalf jaar wordt er met man en macht gewerkt aan de nieuwe Theunisbrug over het Albertkanaal tussen Deurne en Merksem. De oude brug is inmiddels volledig verdwenen. De eerste twee brugdelen zijn in oktober 2019 op hun definitieve locatie gelegd en in juli 2020 in gebruik genomen. De afgelopen maanden werd op het montageterrein langs het gebouw van Candico het derde brugdeel geassembleerd en volledig klaargemaakt voor het invaren naar haar nieuwe locatie. 

Huzarenstuk en precisiewerk
“De invaaroperatie was opnieuw een technisch hoogstandje zijn”, zegt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv. “De brug is 180 meter lang, bijna 20 meter breed en weegt ongeveer 2500 ton. Dat spreekt tot de verbeelding. De afmetingen van het brugdek en het enorme gewicht maken het inschuiven een echt huzarenstuk.” Via één rijdend steunpunt op een ponton op het water en het andere op land werd de brug naar de nieuwe locatie gevaren en op de landhoofden op beide oevers geplaatst.

“De hele operatie was precisiewerk”, aldus Danckaerts. “Om het brugdeel te positioneren langs de nieuwe trambrug moest men het gevaarte langs het gebouw van Candico en een hoogspanningsmast  manoeuvreren.” 

De plaatsing van een brug over hat Albertkanaal trekt traditioneel heel wat kijklustigen. Door de geldende coronamaatregelen kon De Vlaamse Waterweg nv dit jaar geen uitkijkpunt inrichten. Geïnteresseerden moesten echter niets van de hele operatie missen. Het hele gebeuren was live te volgen via een livestream.

Gebruiksklaar tegen midden juli 2021
Nu de brug op haar definitieve plek ligt, werkt de aannemer de nieuwe aanloophellingen verder af en wordt vervolgens het nieuwe wegdek aangelegd. Tegelijkertijd gaat ook de heropbouw van de Carettebrug verder. De onderdoorgang wordt er breder zodat autobestuurders beter zicht hebben, en fietsers en voetgangers meer ruimte krijgen. Tegen midden juli 2021 zal de brug opengaan voor het verkeer en zal de Theunisbrug zijn volle capaciteit hebben.

Tegelijk met de bouw van de Theunisbrug is ook de aanleg van het nieuwe Duvelsplein aan de voet van de brug in volle gang. Loopt alles volgens plan dan kunnen de nieuwe Theunisbrug en het Duvelsplein deze zomer volledig worden opengesteld. 

Perspectief voor ondernemers en bevrachters
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare werken Lydia Peeters benadrukt het belang van de verhogingswerken aan de bruggen over het Albertkanaal. “In de huidige mobiliteitscontext biedt het transport over water een waardevol en aantrekkelijk alternatief voor het transport over de weg. Vlaanderen telt 1000 kilometer bevaarbare waterweg en heel wat bedrijven liggen in de directe omgeving onze waterwegen. De binnenvaart moet dan ook een hoofdrol spelen in het vrijwaren van onze mobiliteit. Over het Albertkanaal worden jaarlijks bijna 40 miljoen ton goederen vervoerd. Omgerekend is dat twee miljoen vrachtwagens per jaar of elke dag 8000 vrachtwagens minder op onze wegen. In 2021 zullen de laatste brugprojecten worden aanbesteed en gegund, voor deze versnelling voorzien we 96 mio euro uit de relance ‘Vlaamse Veerkracht’. In 2023 zal het varen met vier lagen containers een feit zijn: een gunstig perspectief voor ondernemers en bevrachters.”

Meer kansen voor binnenscheepvaart
Vandaag vormen echter de beperkte doorvaarthoogte en breedte onder de bruggen een bottleneck voor de verdere groei van de binnenscheepvaart. “Daarom verhoogt De Vlaamse Waterweg nv stelselmatig alle bruggen over het Albertkanaal tot een vrije doorvaarthoogte van 9,10 meter. Met de werken aan de Theunisbrug pakken we bovendien een cruciale schakel aan. Het kanaal is hier amper 48 meter breed en op zijn smalst. We verbreden nu het kanaal tot 90 meter. Op die manier geven we onze binnenscheepvaart alle kansen en kunnen niet alleen binnenschepen met vier lagen containers veilig en vlot varen, maar kunnen ook duwvaartkonvooien elkaar kruisen”, belicht Frieda Brepoels, voorzitter van De Vlaamse Waterweg nv.

De Antwerpse schepen voor mobiliteit Koen Kennis: “De nieuwe Theunisbrug is ook voor het wegverkeer in Antwerpen een belangrijk project. De doorstroming van tram-, bus-, auto- en vrachtverkeer tussen Merksem en Deurne zal vlotter verlopen, en ook de fietsers en voetgangers krijgen meer ruimte en comfort. Bovendien is de Theunisbrug een echte blikvanger.”  

Een sfeerverslag:

Laatste nieuws

Top