Nieuws : Brug Deurne-Bal onder grote belangstelling ingevaren

Brug Deurne-Bal onder grote belangstelling ingevaren

De nieuw stalen boogbrug over het Albertkanaal in Deurne, in de volksmond ‘de brug van den Azijn’ werd de voorbije maanden op de oever gemonteerd. Vandaag, zondag 17 december is de brug op haar plaats gezet.

 

Brug Deurne-Bal onder grote belangstelling ingevaren

Met meer dan 1000 km waterwegen biedt Vlaanderen een volwaardig alternatief voor het vrachtvervoer. Alle bruggen over het Albertkanaal worden dan ook stelselmatig verhoogd tot een doorvaarthoogte van 9,10 meter om de binnenvaart als transportmodus te versterken. Dit zal het rendement van de containervaart aanzienlijk zal verhogen. Maar ook de toegankelijkheid van het Albertkanaal voor kleinere zeeschepen (Short Sea Shipping) wordt sterk verbeterd. Momenteel zijn overigens al 31 van de 62 bruggen op hoogte.

De goederen die arriveren in de Haven van Antwerpen kunnen snel en filevrij weggevoerd worden via het Albertkanaal. We willen de capaciteit van die watersnelweg fors vergroten. Elke vracht die over het water kan gaan, moet niet meer over de weg. Dankzij deze ingreep is een serieuze flessenhals weggewerkt,” zegt minister Ben Weyts.

De stalen boogbrug stond al een tijdje kant en klaar op het montageterrein naast de Metropoolstraat in Schoten. De onderdelen van de nieuwe brug werden via het water aangevoerd en vervolgens ter plaatse gemonteerd.  Vandaag, zondag 17 december werd deze nieuwe stalen boogbrug op haar plaats gezet. De verhuis van de brug is een technisch hoogstandje waarbij de bijna 1000 ton stalen brug op een ponton gereden werd. De brug werd daarna over het Albertkanaal gevaren en op de nieuwe landhoofden geplaatst. Honderden kijklustigen volgden met veel interesse deze spectaculaire ‘verhuis’.

Het Albertkanaal is nu al een belangrijke hinterlandverbinding naar de haven van Antwerpen. Jaarlijks wordt er 40 miljoen ton aan goederen vervoerd over deze waterweg.
“40 miljoen ton goederen… dat zijn twee miljoen vrachtwagens per jaar minder op onze wegen, dat zijn er achtduizend per dag”, licht ir. Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg toe: “Er is nog veel potentieel voor de binnenvaart. Daarom blijven we de komende jaren fors investeren in de uitbouw van onze waterwegen om zo een aanlokkelijk alternatief te bieden voor het vrachtverkeer. De binnenvaart is immers een deel van de oplossing voor onze overvolle wegen.”

Generieke brug

De nieuwe metalen boogbrug wordt op dezelfde plaats als de huidige brug gebouwd. De brug is een zogenaamde ‘generieke brug’: dit is een zelfde type brug die op verschillende locaties langs het Albertkanaal gebruikt wordt. Op termijn zullen meer dan 20 gelijkaardige bruggen volgens dit principe worden gebouwd.

De nieuwe brug heeft een totale overspanning van 123 m en een nuttige breedte van 15,60 m op het smalste punt. De brug overspant naast het Albertkanaal (met een breedte van 63 m) ook de oeverstroken waardoor onder de brug ruimte wordt gelaten voor de Vaartkaai (zijde Merksem) en de Merksemsesteenweg (zijde Deurne) en natuurlijk ook voor de jaagpaden/fietspaden onder de brug.

Bij de herbouw van de brug wordt ook bijzonder veel aandacht besteed aan voetgangers, fietsers en openbaar vervoer. Zo worden in beide richtingen opnieuw vrije busbanen aangelegd en komen er aan beide kanten van de rijweg vrijliggende eenrichtingsfietspaden en voetpaden.

Top