Herstellingen Meulestedebrug

Op deze pagina vindt u beeldmateriaal van de herstellingswerken aan de Meulestedebrug na de aanvaring in oktober 2020.
Meulestedebrug

In oktober 2020 is de rechter brugklap van de Meulestedebrug aangevaren. Zowel de staalconstructies, de elektromechanica als de brugdelen in de brugkelder zijn erg zwaar beschadigd.
 

Verwijderen onderdelen op het terrein
Werken op het terrein

Op het terrein worden onderdelen verwijderd via openingen in de dakplaten van de brugkelder. Er zijn ook stellingen geplaatst om het werken aan de brug veilig te laten verlopen.
 

Verwijderen achtergebleven stukken van de assen en ballastkist

Om geen vertraging op te lopen vanwege lange levertermijnen van maatwerk zijn er meteen ook nieuwe assen besteld. Ondertussen zijn achtergebleven stukken van de assen en ballastkist verwijderd met behulp van thermische lansen.
 

Beton- en staalstructuur van de Meulestedebrug

De beton- en staalstructuur is erg verouderd maar tegelijk uniek. Dat vereiste detailmetingen in de ateliers die begin 2021 zijn uitgevoerd. Op basis van opmetingen ter plaatse is er een 3D-model opgemaakt die het mogelijk maakt om het herstelde rechter brugdeel zo nauwkeurig mogelijk terug te kunnen inpassen.
 

Tijdelijke fiets- en voetgangersbrug

In december 2020 zijn de trappen van de tijdelijke fiets- en voetgangersbrug vervangen door aanloophellingen die het gebruik van de brug vereenvoudigen. 
 

Signalisatieborden Meulestedebrug

Begin februari zijn zowel aan de brug als in de omgeving nieuwe signalisatieborden geplaatst. In samenspraak met de politiediensten en de Stad Gent is er een tijdelijke verbod voor zwaar vrachtverkeer (+3,5 ton) ingevoerd op de Muidebrug zodat de wijk Meulestede-Muide minder hinder ondervindt van doorgaand vrachtverkeer. 
 

In het atelier van de firma Aelterman werd de in drie dimensies vervormde staalstructuur van de rechterbrugklap met een dwarsdrager en trekvezel terug rechtgetrokken.

 

    

De rechtgetrokken brugklap kan weer een frisse neus halen. Hij werd naar buiten getrokken waar het waterpas wordt gelegd. Dat is nodig om in detail te kunnen opmeten of de rechtgetrokken rechterbrugklap voldoende kan aansluiten op de niet-aangevaren brugklap.

 

Ondertussen wordt er gewerkt aan de mechanische onderdelen van de brug. De rotatie-assen, grendels en assen van de ballastkist worden tijdig geleverd. De oude bronzen bussen zijn eruit gehaald en vervangen. De lagerhuizen en stootbuffers zijn gestraald en zien er zo goed als nieuw uit.

 

Laatste nieuws

Top