GENT - SPANJEVEERBRUG
GENT - SPANJEVEERBRUG
In Mendonk in Gent vervangen we de huidige Spanjeveerbrug door een nieuw exemplaar. Het project maakt deel uit van de Relanceplan ‘Vlaanderen Veerkracht’ van de Vlaamse Regering
Wat
Net als huidige brug, zal de nieuwe brug slechts uit één rijstrook bestaan. Om gevaarlijke situaties te vermijden, komen er verkeerslichten en wordt er een gescheiden fietspad aangelegd.
Bij de realisatie van de nieuwe Spanjeveerbrug wordt een fietstunnel aangelegd doorheen de aanloophelling op rechteroever, kant Sint-Kruis-Winkel. Deze onderdoorgang van 25 meter met een breedte van 5 meter en een hoogte van 2,5 meter zorgt voor een directe en veilige doorgang van het jaagpad. Fietsers moeten hierdoor niet omrijden om hun route vlot te kunnen verderzetten.
Voor vissers wordt een nieuwe hengelsteiger voorzien die ook geschikt is voor mindervaliden. Er worden 3 parkeerplaatsen voorzien naast de steiger. De steiger wordt meegefinancierd door de Provinciale Visserijcommissie.
Waarom
De Spanjeveerbrug is gebouwd in 1977. De brug is 70 meter lang en overspant de Moervaart en verbindt het Gentse kanaaldorp met Sint-Kruis-Winkel. De brug rust op houten pijlers en werd destijds door het leger gebouwd als tijdelijke oplossing. De huidige brug is dus sterk verouderd en wordt vervangen door een nieuw exemplaar.
Wanneer
De ontwerpstudie en de voorbereiding van de uitvoering zijn uitgevoerd. Begin maart wordt de omgevingsvergunning aangevraagd.
De uitvoering van de werken is voorzien vanaf eind 2023 en neemt ongeveer een jaar in beslag. Vanaf begin 2024 wordt de bestaande brug afgesloten. Voor voetgangers en fietsers wordt een tijdelijke veerdienst voorzien. Als alles verloopt zoals gepland wordt de nieuwe brug tegen eind 2024 opengesteld.
Waar?
De nieuwe Spanjeveerbrug komt op dezelfde locatie als de huidige en wordt vervaardigd uit beton. De aanloophellingen worden tot aan de oevers verlengd.