Bouw nieuwe sluis Sint-Baafs-Vijve start in juni 2018

Bouw nieuwe sluis Sint-Baafs-Vijve start in juni 2018

Begin juni 2018 starten de werken voor de bouw van een nieuwe sluis op de Leie in Sint-Baafs-Vijve (deelgemeente van Wielsbeke). De werken maken deel uit van het Europese binnenvaartproject Seine Schelde Vlaanderen.

Bouw nieuwe sluis Sint-Baafs-Vijve start in juni 2018

Een nieuwe, grotere sluis
Seine Schelde Vlaanderen is een grootscheeps binnenvaartproject van De Vlaamse Waterweg nv, dat steun geniet van de Europese Unie. Het project wil van de binnenvaart een volwaardig alternatief maken voor goederenvervoer op de weg. De Europese waterwegen moeten verder uitgebouwd worden om schepen met een groter laadvermogen een vlotte doorgang te verlenen tussen Seine en Schelde. De huidige sluis in Sint-Baafs-Vijve is niet lang genoeg voor deze grotere schepen met een lengte van 190m en dus moet er een nieuwe sluis gebouwd worden. 

“Vlaanderen investeert 50 miljoen euro in een belangrijke schakel van de nieuwe watersnelweg, die het Scheldebekken zal verbinden met het hart van Frankrijk”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. “De hele Leie wordt klaargestoomd voor schepen die evenveel kunnen vervoeren als wel 200 vrachtwagens. Zo kunnen we vrachtwagens weg halen van de weg en ze op het water zetten.” 

Wat met de bestaande sluis?
De nieuwe sluis komt niet op dezelfde plaats als de oude sluis, maar wel in de onmiddellijke omgeving. Dit is noodzakelijk, omdat tijdens het bouwen van de nieuwe sluis, de bestaande sluis in gebruik moet blijven om scheepvaartverkeer verder mogelijk te maken. De bestaande sluis is 16 meter breed en laat uitzonderlijke transporten toe. De nieuwe sluis wordt dus langer, maar blijft even breed zodat alle schepen die nu door de sluis kunnen varen ook door de nieuwe sluis zullen kunnen varen. De huidige sluis wordt volledig afgebroken en er komen nieuwe kaaimuren en een insteekdok. 

Omleiding voor fietsers en voetgangers
Tijdens de werken zal er heel wat materiaal moeten aan- en afgevoerd worden. Om de hinder te beperken, verloopt dit transport zoveel mogelijk via het water. Toch is er ook werfverkeer op de weg noodzakelijk. Deze aan- en afvoer zal via het jaagpad op linkeroever verlopen. Om de veiligheid van fietsers en voetgangers te garanderen, wordt het jaagpad voor de volledige duur van de werken afgesloten vanaf de 13de Liniestraat in Wielsbeke tot aan de Zultebrug. 

Tussen 15 juni tot 15 september zal het werfverkeer echter een andere route volgen. Fietsers en voetgangers kunnen dan tijdens de zomerperiode gebruik maken van het jaagpad tussen de 13de Liniestraat en de Vlasstraat in Wielsbeke. Vanaf de Vlasstraat wordt de normale omleidingsroute terug gevolgd. Deze omleiding is geldig voor de volledige duur van de werken, telkens in dezelfde periode.

Vanaf de Zultebrug volgt het werfverkeer de openbare weg. Om de wegen niet te veel te belasten, zal tijdens periodes met veel werfverkeer het jaagpad op rechteroever gebruikt worden. Het jaagpad tussen de Zultebrug en de N43 wordt dan ook volledig afgesloten voor fietsers en voetgangers om de veiligheid te garanderen. Als het jaagpad wordt afgesloten, zal er tijdig signalisatie geplaatst worden. 

Aanleg van de omgeving
Door de verbreding van de waterweg ter hoogte van de nieuwe sluis, zullen het jaagpad en de beek enkele meters moeten opschuiven. Naast de gracht komt een groenstrook met bomen. Verder wordt er ook een nieuw gebouw gebouwd om de sluis te kunnen bedienen en om reserveonderdelen te stockeren. 

Verdieping van de Leie en nieuwe kaaimuren
De Leie in Sint-Baafs-Vijve is momenteel 3,50 meter diep. Dit is niet diep genoeg om grotere schepen vlot te laten varen en dus is een verdieping van 1 meter nodig. Door die verdieping zullen de bestaande oevers en kaaimuren niet langer stabiel zijn en moeten ze aangepast worden. Op het eiland D’Hooie werd het afgelopen jaar al volop gewerkt aan een nieuwe oever. Er komt een nieuwe kaaimuur die de toegang tot de huidige sluis verbreedt. Dit is noodzakelijk, aangezien er tijdens de bouw van de nieuwe sluis ruimte op het water wordt ingenomen. De nieuwe kaaimuur is zo goed als afgewerkt en zorgt er dus voor dat de huidige sluis steeds toegankelijk blijft tijdens de werken. De werken aan de kaaimuur ter hoogte van het bedrijf Leievoeders zijn eveneens begin dit jaar gestart. Ook de andere kaaimuren en oevers komen tijdens de werken nog aan de beurt.
Infomarkt over de werken in Wielsbeke, Waregem en Zulte.

Op woensdag 2 mei 2018 wordt er een infomarkt georganiseerd in OC Den Aert, Sint-Bavostraat 23 in Wielsbeke. Iedereen is welkom tussen 16.00 u en 20.00 u voor meer informatie over zowel de bouw van de nieuwe sluis in Sint-Baafs-Vijve, de uitbreiding van de River Terminal Wielsbeke en het concept van de aanleg van natuurvriendelijke oevers tussen Deinze en Sint-Baafs-Vijve. Inschrijven is niet nodig.  Onze experten staan alvast klaar om jouw vragen te beantwoorden!

Laatste nieuws

Top