Link naar homepage

Fietssnelweg F20 Halle - Brussel

De Vlaamse Waterweg nv voert grootschalige aanpassingswerken uit aan het jaagpad langs het Kanaal naar Charleroi op het tracé van fietssnelweg F20 Halle-Brussel. In functie van de toekomstige verbreding van het Kanaal naar Charleroi legt een gespecialiseerd aannemer het jaagpad over een lengte van 4,7 kilometer verder landinwaarts. Het gaat om het traject tussen Waterloobrug (Halle) en het viaduct van de Ring rond Brussel (Sint-Pieters-Leeuw), op grondgebied van Halle, Drogenbos, Beersel en Sint-Pieters-Leeuw. Waar er onvoldoende ruimte is, zal het bestaande jaagpad worden verbreed naar 4 meter.

Hoe pakken we de werken aan?

De werken aan het jaagpad op het tracé van fietssnelweg F20 Halle - Brussel gebeuren in twee fasen. Eerst pakt de aannemer het traject tussen Waterloobrug (Halle) en sluis Ruisbroek (Sint-Pieters-Leeuw) aan. Aansluitend komt het traject tussen sluis Ruisbroek en het viaduct van de Ring rond Brussel (Sint-Pieters-Leeuw) aan de beurt.

Timing

  • Fase 1: Waterloobrug – sluis Ruisbroek
    • start: februari 2020
    • einde: september 2020
       
  • Fase 2: Sluis Ruisbroek – viaduct Ring rond Brussel
    • start: voorjaar 2021
    • einde: september 2021

Bovenstaande timing is een streeftiming en kan wijzigen door onvoorziene omstandigheden (vb. weerverlet).

Minderhindermaatregelen

Tijdens de eerste fase geldt een omleiding via de linkeroever van het Kanaal. Tussen Waterloobrug en de sluis van Lot en tussen de sluis van Lot en de sluis van Ruisbroek via de Frans Walgraevensstraat (zie kaartjes).

Omleiding sluis Lot tot sluis Ruisbroek

Omleiding sluis Lot tot sluis Ruisbroek

Omleiding Waterloobrug tot sluis Lot

Omleiding Waterloobrug tot sluis Lot

Ruimer kader

De aanpassing van het jaagpad kadert binnen de opwaardering van het Kanaal naar Charleroi. De beperkte afmetingen en diepgang van het Kanaal zijn vandaag een belemmering voor moderne schepen. Een reeks van ingrepen moet het Kanaal toegankelijker en aantrekkelijker maken voor schepen tot 1.350 ton en drie containerlagen hoog en draagt bij aan de modal shift van de weg naar de waterweg. Eén schip van 1.350 ton houdt maar liefst 60 vrachtwagens van de baan en betekent minder fijn stof en CO2 in de lucht. 

Kostprijs

De Vlaamse overheid investeert hier ruim 2 miljoen euro in het fietscomfort in de Vlaamse rand. Zij kan daarvoor rekenen op steun van het Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling (ongeveer 880.000 euro) en van de Provincie Vlaams-Brabant (ongeveer 440.00 euro).

Vragen

Hebt u een vraag over de werken aan het jaagpad, dan kan u De Vlaamse Waterweg nv contacteren door te mailen naar info@vlaamsewaterweg.be of te bellen naar 03 224 67 11. 

Visualisaties
 

EFRO - Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling

Laatste nieuws

Top