Link naar homepage

Brug Lummen

Het verhogen van de brug over het Albertkanaal in Lummen en het plaatselijk verbreden van het Albertkanaal kadert binnen de opwaardering van het Albertkanaal. Dit groter project omvat het wegwerken van capaciteitsbeperkende knelpunten op het Albertkanaal.

UPDATE 26 MEI 2020

Online infosessies over de start van de werken op 2 en 5 juni

Eind juni starten de hoofdwerken voor de bouw van de nieuwe brug over het Albertkanaal in Lummen. Op de plaats van de bestaande brug bouwen we een volledig nieuwe brug. Daardoor zal de brug vanaf 22 juni 2020 volledig afgesloten zijn voor alle verkeer voor een periode van 9 maanden. Enkele dagen later, op 28 juni, staat al meteen de sloop van de oude brug gepland. 

Momenteel kunnen we omwille van de coronamaatregelen geen infomarkten organiseren. Omdat we bewoners en bedrijven in de omgeving toch zo goed mogelijk willen informeren over de start van de werken, organiseren we twee online infosessies

We starten de infosessie met een korte presentatie over het project: welke werken voeren we waar uit, wat is de planning en wat zijn de verkeersmaatregelen? Daarna krijgen de deelnemers het woord en mogen ze vragen stellen aan een delegatie van het projectteam (De Vlaamse Waterweg nv, de aannemer, gemeente). 

Er is een infosessie op dinsdag 2 juni om 19u en een sessie op vrijdag 5 juni om 15u. Elke sessie duurt ongeveer een uur. Tijdens beide infosessies wordt dezelfde presentatie gegeven. Je kan dus zelf kiezen welk moment voor jou het beste uitkomt. Je moet je wel vooraf aanmelden via onderstaande link.

Eén dag voor de infosessie ontvang je een mail met praktische tips en de link voor de sessie. Met die link krijg je de dag nadien toegang tot het online videoplatform.

Schrijf je hier in voor de online chatsessies
 


‘The bigger picture’: modernisering van het Albertkanaal

Met bijna 40 miljoen ton vervoerde goederen per jaar is het Albertkanaal de belangrijkste waterweg in Vlaanderen. Vooral het containervervoer kende het voorbije decennium een steile opgang. In het kader van de capaciteitsverhoging van het Albertkanaal investeert De Vlaamse Waterweg nv dan ook in de verdere uitbouw van het Albertkanaal.      

De huidige beperking in doorvaarthoogte en breedte onder de bruggen vormt een knelpunt voor de binnenscheepvaart op het Albertkanaal. De verhoging van de bruggen tot een vrije doorvaarthoogte van 9,10 m maakt het mogelijk om binnenschepen met vier lagen containers veilig en vlot te laten varen. Bovendien krijgt ook Short Sea Shipping op het Albertkanaal zo betere kansen.

Geplande werken brug Lummen

De nieuwe brug wordt gebouwd volgens het principe van de ‘generieke bruggen’ die op verschillende locaties langs het Albertkanaal gebruikt worden. Op termijn zullen meer dan 20 gelijkaardige bruggen volgens dit principe worden gebouwd. De brug wordt ongeveer 2 meter verhoogd tot 9,10 m doorvaarthoogte. Het kanaal wordt verbreed van 50 m naar 86 m.

Kenmerken nieuwe brug

  • Lengte brug: 123 m
  • Hoogte boog: 22 m boven wegdek

Hoe pakken we de werken aan?

  • De nieuwe brug wordt op dezelfde locatie gebouwd als de bestaande brug. De brug zal gedurende 9 maanden onderbroken worden.
  • Er wordt een tijdelijke weg aangelegd om de industriezone Lummen-Gestel bereikbaar te houden via de westzijde van de brug (zijde Lummen).

Mijlpalen project

  • Start voorbereidende werken: mei 2020 (aanleg tijdelijke weg Kanaalstraat)
  • Aanleg deel wegenis westzijde brug (binnen werfzone huidige werken Genenbosstraat): 2/06/2020 – 22/06/2020
  • Onderbreking Genenbosstraat: 22/06/2020
  • Afbraak brug: 28/06/2020
  • Invaren brug: november 2020
  • Openstelling Genenbosstraat: maart 2021
  • Einde werken: april 2021

Invloed op het verkeer

Hoofdas (Genebosstraat)

Gemotoriseerd verkeer

  • Tijdens de onderbreking van de Genenbosstraat zal het gemotoriseerde verkeer worden omgeleid via de N717 Lummenseweg en de N72
  • De industriezone Lummen-Gestel blijft bereikbaar via de westzijde van de brug (zijde Lummen). We leggen hiervoor een tijdelijke weg aan langsheen de Kanaalstraat.

Fietsers en voetgangers.

Er wordt een bovenlokale omleiding tussen Heusden-Zolder en Lummen voorzien via de Onze-Lieve-Vrouwstraat-Westlaan-Jeugdlaan-N729-N72.

De lokale fietsomleiding verloopt in twee fases:

  • Fase 1: 22/06/2020: Route onder de brug van de E314 op linkeroever niet beschikbaar door werkzaamheden: omleiding via de Kraaibergstraat en de Onze-Lieve-Vrouwstraat.
  • Fase 2: vermoedelijk vanaf midden oktober 2020 : Route via het jaagpad op linkeroever opnieuw beschikbaar. Omleiding volledig via de jaagpaden.

Openbaar vervoer

  • Omleiding voor lijn 52 en lijn 92 via de Westlaan en de Industriestraat.
  • Meer info over de omleidingsroute en tijdelijke haltes via www.delijn.be

Jaagpaden

De jaagpaden op beide oevers worden gedurende de volledige bouwperiode vanaf 22/06 omgeleid.

Jaagpad op de westelijke linkeroever

Ten gevolge van de werkzaamheden aan de brug van de E314, zal de omleiding in twee fasen verlopen:

  • 22/06/2020 – tot vermoedelijk midden oktober 2020 (afhankelijk van de vordering van de werken aan de brug van de E314: omleiding via Kanaalstraat- Genenbosstraat – Kraaiberstraat – Rekhovenstraat
  • Midden oktober 2020 – einde werken: kort omleiding via Kanaalstraat en Schippersstraat

Jaagpad op de oostelijke rechteroever

  • De bestaande permanente omleiding van het jaagpad thv Euroshoe wordt verlengd via de Butastraat – Everselkiezel – het Heike

Lokale wegen

  • Morgenstraat, Havenstraat en Wandelstraat bevinden zich binnen het projectgebied.
  • De Morgenstraat en Havenstraat zullen kortstondig onderbroken worden tijdens de wegeniswerken met een lokale omleiding.
  • De Wandelstraat zal ter hoogte van de aansluiting met de tijdelijke weg van de Kanaalstraat enkel toegankelijk zijn voor fietsers.

 

logo subsidie Europa

Laatste nieuws

Top