Link naar homepage

Brug Lummen

Het verhogen van de brug over het Albertkanaal in Lummen en het plaatselijk verbreden van het Albertkanaal kadert binnen de opwaardering van het Albertkanaal. Dit groter project omvat het wegwerken van capaciteitsbeperkende knelpunten op het Albertkanaal.

UPDATEDATE 28 JUNI 2020

De sloop van de brug is vlot verlopen. Omstreeks 6.15 uur kon het scheepvaartverkeer terug door. Alles is vlot verlopen. 
Bedankt voor het kijken!

Zaterdag 27 juni van 22h tot 24h

 

Zondag 28 juni van 0h00 tot 7h00


UPDATE 22 JUNI 2020

Eind juni starten de hoofdwerken voor de bouw van de nieuwe brug over het Albertkanaal in Lummen. Op de plaats van de bestaande brug bouwen we een volledig nieuwe brug. Daardoor zal de brug vanaf 22 juni 2020 volledig afgesloten zijn voor alle verkeer voor een periode van 9 maanden. Enkele dagen later, op 28 juni, staat al meteen de sloop van de oude brug gepland.  

OPGELET! VOLG DE SLOOP VAN DE BRUG VEILIG MAAR THUIS

De maatregelen om de verspreiding van het coronavirus (COVID-19) zijn ook bij de afbraak geldig. Daarom vragen we om niet ter plekke te komen kijken. Maar geen zorgen! Omdat we iedereen wel de mogelijkheid willen bieden om de sloop toch veilig te kunnen volgen voorzien we een livestream zodat je vanuit je zetel de ganse operatie veilig van thuis kan volgen.
Je vindt vanaf zaterdagavond 22 uur de livestream op deze pagina. 


 

UPDATE 15 juni 2020

Momenteel kunnen we omwille van de coronamaatregelen geen infomarkten organiseren. Omdat we bewoners en bedrijven in de omgeving toch zo goed mogelijk willen informeren over de start van de werken, organiseerden we twee online infosessies

Je kan de presentatie die tijdens deze sessie gegeven is hier opnieuw bekijken. 


‘The bigger picture’: modernisering van het Albertkanaal

Met bijna 40 miljoen ton vervoerde goederen per jaar is het Albertkanaal de belangrijkste waterweg in Vlaanderen. Vooral het containervervoer kende het voorbije decennium een steile opgang. In het kader van de capaciteitsverhoging van het Albertkanaal investeert De Vlaamse Waterweg nv dan ook in de verdere uitbouw van het Albertkanaal.      

De huidige beperking in doorvaarthoogte en breedte onder de bruggen vormt een knelpunt voor de binnenscheepvaart op het Albertkanaal. De verhoging van de bruggen tot een vrije doorvaarthoogte van 9,10 m maakt het mogelijk om binnenschepen met vier lagen containers veilig en vlot te laten varen. Bovendien krijgt ook Short Sea Shipping op het Albertkanaal zo betere kansen.

Geplande werken brug Lummen

De nieuwe brug wordt gebouwd volgens het principe van de ‘generieke bruggen’ die op verschillende locaties langs het Albertkanaal gebruikt worden. Op termijn zullen meer dan 20 gelijkaardige bruggen volgens dit principe worden gebouwd. De brug wordt ongeveer 2 meter verhoogd tot 9,10 m doorvaarthoogte. Het kanaal wordt verbreed van 50 m naar 86 m.

Kenmerken nieuwe brug

  • Lengte brug: 123 m
  • Hoogte boog: 22 m boven wegdek

Hoe pakken we de werken aan?

  • De nieuwe brug wordt op dezelfde locatie gebouwd als de bestaande brug. De brug zal gedurende 9 maanden onderbroken worden.
  • Er wordt een tijdelijke weg aangelegd om de industriezone Lummen-Gestel bereikbaar te houden via de westzijde van de brug (zijde Lummen).

Mijlpalen 

  • Start hoofdwerken- onderbreken Genenbosstraat: 22/06/2020
  • Afbraak bestaande brug: 28/06/2020
  • Invaren nieuwe brug: november 2020
  • Openstelling Genenbosstraat: maart 2021
Algemeen plan brug Lummen

Invloed op het verkeer

Hoofdas (Genebosstraat)

Gemotoriseerd verkeer

  • Tijdens de onderbreking van de Genenbosstraat zal het gemotoriseerde verkeer worden omgeleid via de N717 Lummenseweg en de N72
  • De industriezone Lummen-Gestel blijft bereikbaar via de westzijde van de brug (zijde Lummen). We leggen hiervoor een tijdelijke weg aan langsheen de Kanaalstraat.
Omleiding doorgaand verkeer

Fietsers en voetgangers.

Er wordt een bovenlokale omleiding tussen Heusden-Zolder en Lummen voorzien via de Onze-Lieve-Vrouwstraat-Westlaan-Jeugdlaan-N729-N72.

De lokale fietsomleiding verloopt in twee fases:

  • Fase 1: 22/06/2020: Route onder de brug van de E314 op linkeroever niet beschikbaar door werkzaamheden: omleiding via de Kraaibergstraat en de Onze-Lieve-Vrouwstraat.
  • Fase 2: vermoedelijk vanaf midden oktober 2020 : Route via het jaagpad op linkeroever opnieuw beschikbaar. Omleiding volledig via de jaagpaden.

Openbaar vervoer

  • Omleiding voor lijn 52 en lijn 92 via de Westlaan en de Industriestraat.
  • Meer info over de omleidingsroute en tijdelijke haltes via www.delijn.be

Jaagpad op de westelijke linkeroever

Ten gevolge van de werkzaamheden aan de brug van de E314, zal de omleiding in twee fasen verlopen:

  • 22/06/2020 – tot vermoedelijk midden oktober 2020 (afhankelijk van de vordering van de werken aan de brug van de E314: omleiding via Kanaalstraat- Genenbosstraat – Kraaiberstraat – Rekhovenstraat
  • Midden oktober 2020 – einde werken: kort omleiding via Kanaalstraat en Schippersstraat

Jaagpad op de oostelijke rechteroever

  • De bestaande permanente omleiding van het jaagpad thv Euroshoe wordt verlengd via de Butastraat – Everselkiezel – het Heike
    Omleiding fietsverkeer + jaagpad fase 1
    omleiding fietsverkeer + jaagpad fase 2

    Jaagpaden

    De jaagpaden op beide oevers worden gedurende de volledige bouwperiode vanaf 22/06 omgeleid.

    Lokale wegen

    • Morgenstraat, Havenstraat en Wandelstraat bevinden zich binnen het projectgebied.
    • De Morgenstraat en Havenstraat zullen kortstondig onderbroken worden tijdens de wegeniswerken met een lokale omleiding.
    • De Wandelstraat zal ter hoogte van de aansluiting met de tijdelijke weg van de Kanaalstraat enkel toegankelijk zijn voor fietsers.
    overzichtskaart Beringen, lummen en paal-tervant
    logo subsidie Europa

    Laatste nieuws

    Top