Trambrug van nieuwe Theunisbrug ingevaren naar definitieve locatie

Trambrug van nieuwe Theunisbrug ingevaren naar definitieve locatie

De nieuwe Theunisbrug over het Albertkanaal in Merksem-Deurne zal bestaan uit twee afzonderlijke wegbruggen en een trambrug. Vandaag verschuift De Vlaamse Waterweg nv de trambrug naar haar definitieve locatie. Nog de hele dag kunnen kijklustigen op een veilige locatie aanschouwen hoe de trambrug vanaf het montageterrein via een ponton op de landhoofden wordt geplaatst. De bouw van de nieuwe Theunisbrug kadert in de opwaardering van het Albertkanaal om binnenschepen tot vier containerlagen veilig en vlot te laten varen.
 

Trambrug van nieuwe Theunisbrug ingevaren naar definitieve locatie

Sinds april van dit jaar bouwt De Vlaamse Waterweg nv de trambrug van de nieuwe Theunisbrug over het Albertkanaal tussen Deurne en Merksem. De verschillende onderdelen van de trambrug werden vanuit een atelier in Andenne via de Maas en het Albertkanaal naar het werfterrein vervoerd, waar de brug de afgelopen maanden werd geassembleerd met het oog op de plaatsing.

Huzarenstuk
Het invaarmoment van de trambrug lokt sinds vanochtend heel wat kijklustigen. Op een veilige uitkijklocatie op de Vaartkaai kunnen nieuwsgierigen het invaren vanop de eerste rij meemaken. “De belangstelling hoeft niet te verwonderen”, zegt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv. “De trambrug is 180 meter lang, bijna 13 meter breed en weegt 2500 ton. Dat spreekt tot de verbeelding. Vannacht werd de brug beetje bij beetje op een ponton geplaatst. Gezien het enorme gewicht is dat een waar huzarenstuk. De ponton moet voortdurend in evenwicht blijven. Via één rijdend steunpunt op de ponton en het andere op land, varen we vandaag de trambrug naar de nieuwe locatie en plaatsen we de brug op de landhoofden op beide oevers.”

Perspectieven
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters benadrukt de noodzaak van de verhogingswerken aan de bruggen over het Albertkanaal. “Vlaanderen telt meer dan 1000 kilometer bevaarbare waterwegen en heel wat bedrijven liggen in de directe omgeving van zo’n waterweg. In de huidige mobiliteitscontext biedt het transport over water een waardevol en aantrekkelijk alternatief voor het transport over de weg. De Vlaamse regering heeft de ambitie om het aandeel van de binnenvaart in het goederenvervoer nog beduidend te verhogen. Het verhogen van de bruggen over het Albertkanaal zal de aantrekkelijkheid van de binnenvaart nog sterk verhogen wat uitermate belangrijk is voor de ontlasting van de Antwerpse wegen.”

Meer kansen voor binnenscheepvaart
Chris Danckaerts: “Het project voor het verhogen van de bruggen tot een doorvaarhoogte van 9,10 meter zal resulteren in een Albertkanaal dat vlotter en veiliger bevaarbaar is en kans biedt voor vierlaags containertransport. Bovendien wordt ook de toegankelijkheid van het kanaal voor kustvaart en voor het transport van grote ondeelbare elementen vergroot. Intussen zijn 40 van de 62 bruggen al verhoogd en zijn 16 andere bruggen in uitvoeringsfase. Eind 2022 moet het hele project klaar zijn en wordt het Albertkanaal meer dan ooit de belangrijkste waterweg van Vlaanderen.”

Verdere planning
Op zondag 27 oktober wordt ook de oostelijke wegbrug ingevaren. De brug komt langs de trambrug te liggen. Vanaf dan werkt de aannemer de nieuwe aanloophellingen af en worden vervolgens de tramsporen en het nieuwe wegdek aangelegd.
“Loopt alles volgens plan dan kunnen we de nieuwe trambrug en oostelijke wegbrug eind mei 2020 in gebruik nemen”, blikt Danckaerts vooruit. “De tram zal dan over de nieuwe sporen rijden en het autoverkeer tussen Deurne en Merksem in elke richting over één rijstrook op de nieuwe wegbrug. Fietsers en voetgangers verhuizen naar de nieuwe fiets- en voetpaden.”

In juni 2020 kan dan de bestaande Theunisbrug worden afgebroken om plaats te maken voor de bouw van de westelijke wegbrug. Het kanaal zelf zal ter plaatse worden verbreed van 48 m naar 90 m.Voorjaar 2021 zou de nieuwe Theunisbrug volledig moeten zijn opengesteld.

Blijf op de hoogte via de projectpagina
Op de webpagina www.theunisbrug.be vind je steeds alle informatie over het ontwerp van de nieuwe Theunisbrug, de fasering en de verkeersmaatregelen. Schrijf je in op onze digitale nieuwsbrief en ontvang zo regelmatig updates over de voortgang van de werken.

Logo europese steun

Laatste nieuws

Top