Steenbruggebrug van de toekomst

Steenbruggebrug van de toekomst

Tijdens een infomarkt op 3 oktober 2019 toonde De Vlaamse Waterweg nv het voorontwerp van de nieuwe Steenbruggebrug over het kanaal Gent-Oostende aan zo’n 600 bezoekers. Een weloverwogen ontwerp belooft een vlottere doorstroming van het verkeer op het water en de weg. Het toekomstbeeld van Steenbrugge moet bovendien de beleving van het kanaalzicht in Brugge en Oostkamp versterken.

Steenbruggebrug van de toekomst

De Brugse regio vormt een grote uitdaging voor de binnenvaart. Water bracht de stad tot bloei en bepaalde het uitzicht van de streek, maar water dwars door de stad is niet altijd evident. Mobiliteitsbehoeften veranderen, ook op onze waterwegen. Daarom werkten De Vlaamse Waterweg nv, stad Brugge, gemeente Oostkamp, Agentschap Wegen en Verkeer en De Lijn aan een toekomstvisie voor de Steenbruggebrug die de behoeften van binnenvaart en wegverkeer verzoent.

Bovendien zal het voorontwerp de beleving van het kanaalzicht aan Steenbrugge versterken. De wegbrug krijgt een slank wegdek en open aanloophellingen aangemeten, wat de omgeving licht en ruimtelijk doet aanvoelen. Dat schept kansen voor de invulling van de zone rondom de brug.

Het voorontwerp in een botendop
Tussen Brugge en Oostkamp komt een hoge, vaste liggerbrug die komaf maakt met wachttijden voor het wegverkeer. Ze wordt uitgerust met een afzonderlijke busbaan. De nieuwe brug komt op dezelfde plek als de huidige. Zo blijft de ruimte rondom beschikbaar voor diverse invullingen en kunnen bestuurders eenvoudig de oversteek maken aan de gebruikelijke snelheid. Het wordt een exemplaar van zeven meter hoog, waar schepen onderdoor kunnen met drie lagen containers.

Fietsers en voetgangers krijgen een vlakke, beweegbare draaibrug om makkelijk en veilig het kanaal te kruisen. Deze autovrije oversteekplaats zal aansluiten op fietsroute De Groene Gordel.

Voor een behouden vaart voor schepen wordt de bocht in het kanaal Gent-Oostende recht gemaakt. Zo hoeven schippers geen moeilijke manoeuvres meer uit te voeren aan een lage snelheid.

Omgeving krijgt metamorfose
Waar nu nog de bocht ligt, zal in de toekomst ruimte vrijkomen voor fauna en flora, alsook een groene ontmoetingsplek voor de buurt. Verder worden er opnieuw heel wat parkeerplaatsen voorzien tussen het kanaal en het kruispunt aan de Meulestee.

Volgende stappen
Nu worden de milieueffecten verder in kaart gebracht: de te verwachten gevolgen voor mens, natuur en landschap. In 2020 volgt het definitief ontwerp. Wanneer dat klaar is, start de aanstellingsprocedure voor een aannemer en worden de nodige vergunningen aangevraagd. Hierna kunnen de werken starten.

Toekomstgericht investeren in binnenvaart
De nieuwe bruggen aan Steenbrugge en de bochtaanpassing in het kanaal maken deel uit van Seine Schelde Vlaanderen. Met dit binnenvaartproject investeren Europa en De Vlaamse Waterweg nv in de toekomst van transport via de waterweg. Stadsvaart verzoent de mobiliteitsbehoeften van de binnenvaart met die van het wegverkeer. Meer binnenvaart betekent minder drukke wegen, meer veiligheid en een schoner milieu.

Laatste nieuws

Top