Stalen stuwsegmenten in Kerkhove geplaatst, werken klaar begin 2020

Stalen stuwsegmenten in Kerkhove geplaatst, werken klaar begin 2020

Vandaag plaatst De Vlaamse Waterweg nv de nieuwe stuwsegmenten in Kerkhove (Avelgem). De nieuwe stuw maakt deel uit van het binnenvaartproject Seine Schelde Vlaanderen en zorgt voor bedrijfszekerheid en waterveiligheid op de Boven-Schelde. De werken zitten nu in een laatste rechte lijn.

Stalen stuwsegmenten in Kerkhove geplaatst, werken klaar begin 2020

Op donderdag 27 juni 2019 werden de twee nieuwe stuwsegmenten, die de waterstand regelen, op de Boven-Schelde in Kerkhove met kranen op hun plaats gehesen. Eén segment weegt 40 ton en kan 300 kubieke meter water per seconde afvoeren, ofwel zeven olympische zwembaden per minuut.

De nieuwe stuw en de naastgelegen vispassage maken deel uit van het Europees binnenvaartproject Seine Schelde Vlaanderen van De Vlaamse Waterweg nv. Dankzij dat project kunnen binnenschepen tot 4.500 ton binnen enkele jaren vlot varen tussen Vlaanderen en Parijs. Zo’n schip haalt in één klap 220 vrachtwagens van de weg.

In de bouw van de nieuwe stuw en de naastgelegen vispassage investeert De Vlaamse Waterweg nv ongeveer 12 miljoen euro. De werken moeten klaar zijn begin 2020.

Bedrijfszekerheid en waterbeheersing voorop
De stuwen op de Boven-Schelde in Asper en Oudenaarde werden reeds vernieuwd en volgend jaar zal ook die in Kerkhove klaar zijn. De nieuwe stuw wordt een ontdubbeld exemplaar met twee identieke stuwsegmenten. Wanneer tijdens een noodsituatie één segment defect is, kan het andere nog steeds voldoende water afvoeren. Naast de stuw komt een vispassage zodat vissen vlot voorbij de stuw kunnen zwemmen.

De nieuwe stuw heeft een dubbele functie. Enerzijds staat ze garant voor de bedrijfszekerheid en zorgt ze ervoor dat schippers bij zeer droge of zeer natte periodes hun werk kunnen blijven doen. Anderzijds verhoogt ze de waterveiligheid in de regio door een teveel aan water af te voeren en overstromingen te voorkomen.

Richting de eindmeet
Na de plaatsing van de stuwsegmenten volgt de aansluiting en de afregeling van de elektromechanische onderdelen. Ook de afwerking van de stuw, de omgeving en de vispassage staan nog op de planning. Begin 2020 moeten de werken klaar zijn.

Toekomstgericht investeren
De nieuwe stuw en vispassage maken deel uit van het binnenvaartproject Seine Schelde Vlaanderen, waar Europa en De Vlaamse Waterweg nv hun schouders onder zetten. Met dit project investeren de overheden in de toekomst van transport via het water, maar ook in een vlotte vismigratie en waterveiligheid. Meer binnenvaart betekent minder drukke wegen, meer veiligheid en een schoner milieu.

Laatste nieuws

Top