Oude brug Viversel afgebroken

Oude brug Viversel afgebroken

De oude brug over het Albertkanaal in Viversel (Heusden-Zolder), waar tot voor kort nog verkeer overheen reed, is niet meer. “De verhoging van de bruggen over het Albertkanaal zit op kruissnelheid. Zondag 2 oktober is ook de oude brug in Viversel balk per balk afgebroken. Dit is de laatste brug in Limburg die wordt aangepakt”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.De oude brug was te laag om doorgang te bieden aan de binnenvaart van de toekomst. De hogere nieuwe brug is een stalen boogbrug van 123 meter lang en een vrije doorvaarthoogte van 9,10 meter zodat schepen met vier lagen containers zonder problemen er onderdoor kunnen varen.”

Oude brug Viversel afgebroken

Maandag 19 september is de aannemer gestart met voorbereidende werken aan de huidige brug. Daarom werd de brug afgesloten voor alle verkeer. Op zondag 2 oktober is het betonnen brugdek boven het Albertkanaal afgebroken. 

Zondagmorgen begonnen  twee grote telescopische hijskranen vanop een drijvend ponton onder de brug met het demonteren van de middenoverspanning. In plaats van de oude brug te lijf te gaan met breekhamers en het beton zo stukje bij beetje af te knabbelen, werden de betonnen balken één voor één in hun geheel weggenomen. Er werden eerst zaagsnedes gemaakt aan de uiteinden van elke balk. Elke brugdeel is vervolgens op de oevers gelegd en daar verder gedemonteerd en verwerkt tot puin. Omstreeks 14 uur zondagmiddag waren alle brugdelen verwijderd. “De afbraak op deze manier aanpakken, heeft een aantal belangrijke voordelen”, legt Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken uit. “Bij deze werkmethode vallen er geen brokstukken in het water. De werken verlopen daardoor een pak rustiger en veroorzaken minder lawaai voor de omgeving.”

Ik ben bijzonder trots op het werfteam en de goede samenwerking tussen onze medewerkers en de aannemer. De afbraakwerken verliepen daardoor erg vlot. Tegen zondagmiddag was de afbraak van bruggedeelte boven het water afgerond. De komende dagen wordt ook het deel boven de oevers nog verwijderd”, vertelt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv. 

Nu de brug is afgebroken kan het kanaal onder de brug verbreed worden. Ook de nieuwe landhoofden worden gebouwd. Deze werken duren tot eind november. 

Als het kanaal zijn nieuwe breedte heeft, start de aannemer de voorbereidingen om de nieuwe brug op zijn plaats te leggen. “Het gaat om de stalen boogbrug die dienst deed als tijdelijke brug over het kanaal tijdens de werken voor het verhogen van de E314-bruggen. Zaterdag 10 december wordt deze brug naar zijn definitieve plek in Viversel gevaren. Daarna heeft de aannemer nog een tweetal weken nodig om de wegaansluitingen af te werken. Voor het kerstverlof zal de nieuwe brug van Viversel terug open zijn”, besluit minister Lydia Peeters.

Omleidingen 

Het auto- en vrachtverkeer wordt de hele periode omgeleid via de E314 en E313. Fietsers en voetgangers kunnen tot eind november via de tijdelijke brug langs de E314. Als die brug verhuist naar zijn nieuwe locatie, moeten zij zo’n drie weken omrijden via de brug in Genenbos (Lummen). 

Werken kaderen in opwaardering Albertkanaal

Jaarlijks wordt zo’n 40 miljoen ton aan goederen vervoerd over het Albertkanaal wat het equivalent is van 2 miljoen vrachtwagens. Om de capaciteit van het kanaal verder te vergroten, verhoogt De Vlaamse Waterweg nv stelselmatig alle bruggen over het Albertkanaal tot een vrije doorvaarthoogte van 9,10 meter. Op die manier geven we de binnenscheepvaart nog meer perspectief omdat binnenschepen met 4 lagen containers veilig en vlot zullen kunnen varen. Zo wordt het voor logistieke spelers en ondernemers nog aantrekkelijker om de vrachtwagen in te ruilen voor de binnenvaart. Inmiddels zijn 57 van de 62 bruggen al verhoogd en zijn 5 andere bruggen in uitvoerings- of startfase. In 2023 zullen de eerste schepen met 4 lagen containers over het Albertkanaal varen.

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare werken Lydia Peeters benadrukt het grote belang van de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal: “Betere en veiligere vaarmogelijkheden maken van transport over water een nog waardevoller en aantrekkelijker alternatief voor het transport over de weg. Meer vracht over water zal onze mobiliteit en het klimaat ten goede komen. Daarom investeerde Vlaanderen 7 miljoen euro in deze nieuwe en hogere brug. De binnenvaart is de ideale vervoerswijze voor tal van goederen, van containers tot palletvervoer tot zelfs transport van grote onderdeelbare stukken zoals bvb de onderdelen van de nieuwe bruggen. Elke vracht die over het water kan gaan, moet niet over de weg. Zo doen we met een sterk alternatief de files krimpen. En dat is precies ook de doelstelling van het project voor de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal: nog  betere voorwaarden scheppen voor vervoer via water en op die wijze nog meer ondernemers warm maken om de stap naar de binnenvaart te zetten.”

logo europese steun

Laatste nieuws

Top