Nieuwe stalen boogbrug vaart naar locatie

Nieuwe stalen boogbrug vaart naar locatie

De nieuwe stalen boogbrug van Eindhout werd de afgelopen maanden samengesteld op een montageterrein langs het Albertkanaal. Afgelopen weekend werd de gemonteerde brug van het montageterrein naar haar nieuwe vaste plaats gevaren. De herbouw van de brug kadert in de opwaardering van het Albertkanaal.

Nieuwe stalen boogbrug vaart naar locatie

Het Albertkanaal is vanuit economisch standpunt de belangrijkste waterweg in Vlaanderen en een cruciale hinterlandverbinding voor de haven van Antwerpen naar de Antwerpse Kempen, Limburg en de Luikse regio. Jaarlijks wordt zo’n 40 miljoen ton aan goederen via de binnenvaart vervoerd over dit kanaal. Dat is het equivalent van zo’n twee miljoen vrachtwagens per jaar of 8000 elke dag minder op onze wegen.

Om de binnenvaart als vervoersmodus nog aantrekkelijker te maken investeert De Vlaamse Waterweg in de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal tot een doorvaarhoogte van 9,10 m. De  hogere doorvaarthoogte op het kanaal verhoogt het rendement van de binnenvaart en zorgt voor een bijkomende boost voor de containervaart doordat schepen met vier in plaats van drie lagen containers kunnen varen. Bovendien wordt ook de toegankelijkheid van het kanaal voor kustvaart en voor het transport van grote ondeelbare elementen vergroot.

“Vlaanderen investeert 9,5 miljoen euro in deze nieuwe en hogere brug”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts. “We pakken stap voor stap alle bruggen aan en zo verhogen we de capaciteit van het Albertkanaal met +25%. Binnenschepen zullen fors meer containers kunnen meenemen. Zo kunnen we nog meer vrachtvervoer van de weg halen en op de waterweg zetten. Het Albertkanaal wordt meer dan ooit de belangrijkste waterweg van Vlaanderen”.

“Door ons waterwegennet toekomstgericht uit te bouwen zullen we nog meer ondernemingen kunnen overtuigen om de binnenvaart in te schakelen in hun logistieke keten Inmiddels zijn 32 van de 62 bruggen al verhoogd en zijn 12 andere bruggen in uitvoeringsfase,” zegt  ir. Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder De Vlaamse Waterweg nv.

Werken brug Eindhout in stroomversnelling

Ook de brug in Eindhout wordt vervangen door een hogere stalen boogbrug.  Deze brug wordt op dezelfde locatie gebouwd als de huidige brug. Eind vorig jaar werd de oude brug al afgebroken om plaats te maken voor de nieuwe stalen boogbrug. De staalstructuur voor de nieuwe brug werd voorbereid in een atelier en daarna geassembleerd op een montageterrein op rechteroever op de terreinen van Frangema staal, net stroomafwaarts van de brug.

Op zaterdag 2 en zondag 3 februari werd deze geassembleerde brug ingevaren. Daarna wordt ze verder afgewerkt. Zaterdagmorgen is de brug van het montageterrein op een ponton gereden. Zondagmorgen zette het ponton dan koers richting de nieuwe locatie. Daar aangekomen is de brug op het ponton gedraaid en over de tijdelijke landhoofden getild.

Als alles volgens planning verloopt zal de nieuwe brug begin mei 2019 worden geopend voor het verkeer.

De nieuwe brug  heeft een totale overspanning van 128 m en een nuttige breedte van 15,60 m op het smalste punt. Het kanaal onder de brug wordt verbreed tot 86 meter.

Laatste nieuws

Top