Nieuwe spoorbrug Kuringen geplaatst

Nieuwe spoorbrug Kuringen geplaatst

De twee huidige spoorbruggen over het Albertkanaal in Kuringen worden vervangen door één nieuwe hogere boogbrug en een fietsbrug. Vandaag is de nieuwe spoorbrug naar haar definitieve locatie gevaren/gereden. De hele dag volgden kijklustigen massaal het invaren thuis veilig volgen via de speciale livestream. De herbouw van de brug kadert in de opwaardering van het Albertkanaal.

Nieuwe spoorbrug Kuringen geplaatst

Het Albertkanaal is vanuit economisch standpunt de belangrijkste waterweg in Vlaanderen en een cruciale hinterlandverbinding voor de haven van Antwerpen naar de Antwerpse Kempen, Limburg en de Luikse regio. Jaarlijks wordt zo’n 40 miljoen ton aan goederen via de binnenvaart vervoerd over dit kanaal. Dat is het equivalent van zo’n twee miljoen vrachtwagens per jaar of 8000 elke dag minder op onze wegen.

“Om de binnenvaart als vervoersmodus nog aantrekkelijker te maken investeert De Vlaamse Waterweg in de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal tot een doorvaarhoogte van 9,10 m. De hogere doorvaarthoogte op het kanaal verhoogt het rendement van de binnenvaart en zorgt voor een bijkomende boost voor de containervaart doordat schepen met vier in plaats van drie lagen containers kunnen varen. Bovendien wordt ook de toegankelijkheid van het kanaal voor kustvaart en voor het transport van grote ondeelbare elementen vergroot”, licht ir. Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv toe.

“Vlaanderen investeert bijna 13 miljoen euro in deze nieuwe en hogere spoorbrug”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. “De Vlaamse regering heeft met de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal de ambitie om het aandeel van de binnenvaart in het goederenvervoer nog beduidend te verhogen. Intussen zijn 42 van de 62 bruggen al verhoogd en zijn 14 andere bruggen in uitvoeringsfase. Eens alle bruggen zijn verhoogd zal het voor logistieke spelers en ondernemers nog aantrekkelijker worden om de vrachtwagen in te ruilen voor de binnenvaart. Elke vracht die via de waterweg gaat, moet niet meer over de weg.”

Huzarenstuk

Een jaar geleden zijn de werken voor het verhogen van de spoorbruggen gestart. De oude spoorbrug in Kuringen bestond uit twee aparte bruggen naast elkaar met op elke brug één spoor. Beide bruggen verdwijnen en worden vervangen door één brede spoorbrug.

Begin augustus werd de oostelijke spoorbrug al afgebroken. De nieuwe spoorbrug werd ter plaatse gemonteerd op een werkterrein op rechteroever, net opwaarts de brug. Vanaf 4 uur vanmorgen is de brug op een ponton geplaatst en naar haar definitieve locatie gevaren waar ze op de nieuwe brugpijlers werd gelegd. De nieuwe brug lag omstreeks 17u op haar plaats.

Chris Danckaerts: “De bouw van bruggen over het Albertkanaal blijft verbazen en spreekt altijd tot de verbeelding. Ook nu weer, hier in Kuringen. Het plaatsen van deze brug van 1550 ton is precisiewerk en vergt heel wat vakmanschap. De brug is 120 meter lang en 20 meter hoog, gemeten vanaf het wegdek."

De maatregelen om de verspreiding van het coronavirus (Covid-19) tegen te gaan, waren ook bij het invaren geldig. Onnodige verplaatsingen bleven niet toegestaan. Daarom vroegen we om het invaren niet ter plekke te komen volgen. Omdat we iedereen wel de mogelijkheid wilden bieden om het invaren toch veilig te kunnen volgen, werd de ganse dag een livestream voorzien via de website en facebook. Je kan de livestream hier nog herbekijken. 

Gefaseerde vernieuwing van de spoorinfrastructuur 

Dit weekend voerde Infrabel ook werkzaamheden uit waarbij er steeds rekening werd gehouden met de richtlijnen van de Nationale Veiligheidsraad en de aanbevelingen van Volksgezondheid. Zo gebeuren er grondwerken voor de verhoging van de spoorbedding richting Kiewit. Verder werkt Infrabel op beide oevers aan de bovenleidingsconstructies van de toekomstige sporen. De voorbije maanden werd ook hard gewerkt aan de nieuwe bruggen over de Nijverheidskaai en Gebrandestraat. Ook de nieuwe fietstunnel die de verbinding maakt tussen Monerikstraat en Sint-Janshoefstraat is al ver gevorderd.

Omwille van het invaren van de nieuwe brug en de daaraan gekoppelde werkzaamheden was er dit weekend zaterdag 25 en zondag 26 april geen treinverkeer. NMBS zorgde voor een vervangende busdienst (in beide richtingen) tussen Hasselt en Genk en tussen Hasselt en Leopoldsburg.

Deze werken maken deel uit van de vernieuwing van in totaal 6 km aan spoor, bovenleiding en seininrichting die nodig is om de spoorinfrastructuur aan te passen aan de nieuwe toestand: de nieuwe brug zal immers 2 meter hoger liggen dan de oude bruggen. Daarom zal ook de overweg Vilstraat worden vervangen door een nieuwe fiets- en voetgangerstunnel tegen het najaar van 2020.

Tijdens deze werken kunnen de treinen slechts op één spoor rijden tussen Hasselt en Kiewit (lijn 21A) van april 2019 tot april 2021 wat zorgt voor lichte wijzigingen in de treindienstregeling (www.nmbs.be).

Kenmerken nieuwe brug

De nieuwe brug krijgt een doorvaarthoogte van 9,10 meter. Het kanaal wordt ter hoogte van de brug verbreed van 50 naar 86 meter. Aan de nieuwe spoorbrug komt ook een aanhangende fietsbrug met een brede fietsverbinding. Deze fietsbrug wordt onderdeel van het Limburgs fietssnelwegennetwerk. 

Kostprijs van het project is ruim 23 miljoen euro (excl. btw). De Vlaamse Waterweg investeert 12,8 miljoen euro in de verhoging van deze spoorbrug, de provincie voorziet 1,14 miljoen, Infrabel investeert +/- 700.000 euro en de Europese Unie neemt 8,6 miljoen euro van de kosten voor Europese rekening.

De uitvoering van de werken volgt een fasering die werd uitgestippeld met het oog op een zo klein mogelijke impact op het comfort van de weggebruikers rond en door de werfzone. Wanneer alles verloopt zoals gepland  zullen de werken in de zomer van 2021 klaar zijn.

Je vindt actuele informatie en de omleidingsplannen op deze pagina

invaren brug kuringen
Invaren brug kuringen

Laatste nieuws

Top