Nieuwe mijlpaal in de ontwikkeling van synchromodale bouwhub

Nieuwe mijlpaal in de ontwikkeling van synchromodale bouwhub

In maart vond de eerste spadesteek voor H.Essers Dry Port Genk plaats. Daarmee zette H.Essers de toon voor een toekomst met een toenemende inzet op synchromodale oplossingen. De logistieke dienstverlener wil haar services immers voortdurend verder ontwikkelen in de segmenten waarin ze gespecialiseerd is. Eén daarvan is de bouw-, infrastructuur- en nutsvoorzieningensector. Vandaag zet H.Essers een volgende stap in haar binnenvaarttransport en brengt voor het eerst bouwmaterialen via het water naar Genk. Het schip vervoert 1.000 paletten die geladen en gelost worden met een kraan op het schip zelf langs het Albertkanaal in Genk-Zuid. In de toekomst zullen dergelijke transporten op de nieuwe site van H.Essers Dry Port Genk gelost worden. Naast de chemieactiviteiten, zal er hier ook een bouwhub ontwikkeld worden. “Met H.Essers Dry Port Genk zullen we in de nabije toekomst nog sterker kunnen inspelen op de noden van onze klanten,” aldus CCO van H.Essers, Pascal Vranken. 

Nieuwe mijlpaal in de ontwikkeling van synchromodale bouwhub

De toenemende drukte op onze wegen, de stijgende brandstofprijzen, de impact op het milieu,… als logistiek dienstverlener wil H.Essers voortdurend naar nieuwe, duurzame oplossingen zoeken om haar transportflows te optimaliseren. “Deze mijlpaal is voor ons een nieuw hoofdstuk in de verdere uitbouw van onze synchromodale oplossingen, waarbij we alternatieve vervoersmogelijkheden als trein, binnen- en zeevaart integreren in onze dienstverlening. Met haar ligging aan het Albertkanaal is H.Essers Dry Port Genk, dat in november 2018 in gebruik wordt genomen, een cruciale schakel in onze synchromodale strategie” aldus Pascal Vranken.

Regionale klanten flexibel bedienen
Specifiek voor de bouw-, infrastructuur- en nutsvoorzieningensector beschikt H.Essers over een aangepaste vloot van 230 vrachtwagens om bouwmaterialen te vervoeren. “Samen met onze klant Knauf, zetten we voor het eerst een schip in om de goederen, in dit geval 1.000 paletten gipsplaten – het equivalent van 40 trucks – te vervoeren van Wielsbeke naar Genk,” legt Business Unit Manager Eric Epding uit. “De Oorderdam meert op 30 mei om 12 u. aan langs het Albertkanaal in Genk-Zuid. De goederen worden gelost, tijdelijk gestockeerd en op afroep van de klant verder met onze vrachtwagens verdeeld naar regionale klanten. Deze aanpak is efficiënter en duurzamer dan wanneer ze het hele land zouden moeten doorkruisen.”

Nieuwe bouwhub
“In november 2018 zullen op H.Essers Dry Port Genk twee hallen van ongeveer 30.000 vierkante meter klaar zijn om volop in te zetten op synchromodale logistiek. Daarbij hoort ook een gloednieuwe bouwhub om goederenstromen voor de bouw-, infrastructuur- en nutsvoorzieningen- sector efficiënter te kunnen beheren. Zo kunnen we producten op voorraad houden, eventuele toegevoegde waarde diensten bieden en de klanten in alle flexibiliteit beleveren. Heel wat mooie perspectieven dus voor de toekomst. En daarmee hebben we met de Oorderdam een eerste belangrijke stap gezet, of beter, gevaren (lacht).”

“Wij kunnen de aanpak van H.Essers alleen maar toejuichen,” aldus Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv. “Wij geloven er sterk in dat de binnenvaart een van de vervoersmodaliteiten van de toekomst is. De binnenvaart is duurzaam, veilig, mobiliteitsbewust en geschikt voor allerlei tonnages en producten of materialen. Wij zetten dan ook graag onze schouders onder een bijzondere mijlpaal als deze en wensen H.Essers veel succes. Ik hoop dat dit initiatief nog meer ondernemers ervan kan overtuigen om binnenvaart in overweging te nemen als onderdeel van hun vervoersketen!”  

Laatste nieuws

Top