Nieuwe hogere brug over het Albertkanaal in Paal-Tervant geplaatst

Nieuwe hogere brug over het Albertkanaal in Paal-Tervant geplaatst

Belangrijke mijlpaal voor de nieuwe brug over het Albertkanaal in Paal-Tervant. Vandaag werd de brug van het montageterrein naar haar nieuwe vaste locatie gevaren en op haar plaats gelegd. “De bouw van deze brug kadert in de verdere uitbouw van het Albertkanaal als belangrijke transportader. In Vlaanderen wordt de doorvaarthoogte van 62 bruggen verhoogd naar 9,10 meter. Vanaf 2023 zullen de eerste schepen met vier lagen containers over het Albertkanaal kunnen varen. Vlaanderen investeert 11,5 miljoen euro in deze nieuwe brug”, vertelt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.

Nieuwe hogere brug over het Albertkanaal in Paal-Tervant geplaatst

Het Albertkanaal is een transport-economische slagader, een cruciale hinterlandverbinding tussen de haven van Antwerpen, Limburg, de Antwerpse Kempen en de Luikse regio. “Met de opwaardering van het Albertkanaal willen we de binnenvaart nog sterker naar voor schuiven als duurzaam en efficiënt alternatief voor het wegvervoer. Het is echter noodzakelijk om alle bruggen over het Albertkanaal te verhogen, want ook hier geldt de regel van de zwakste schakel: zo lang niet alle bruggen zijn verhoogd, kan het rendement van de al verhoogde bruggen niet ten volle worden benut. Dit weekend zijn we weer een stapje dichter bij dat einddoel”, benadrukt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. “Intussen zijn 55 van de 62 bruggen al verhoogd en zijn 7 andere bruggen in uitvoeringsfase. In 2023 zal het varen met vier lagen containers een feit zijn: een gunstig perspectief voor ondernemers en bevrachters.

Ook de oude vierendeelbrug van Paal-Tervant had een te beperkte doorvaarhoogte voor de moderne binnenvaart. De Vlaamse Waterweg nv bouwt daarom een nieuwe, hogere brug. 

De afgelopen maanden werd heel wat voorbereidend werk gedaan. De stalen boogbrug werd in het werkhuis klaargemaakt en in stukken naar een montageterrein langs het Albertkanaal vervoerd. De brug is immers te groot om over een grote afstand in haar geheel te vervoeren. Op het montageterrein werden de verschillende delen aan elkaar gemonteerd. Tijdens die voormontage werden op beide kanaaloevers ook de landhoofden gebouwd, waarop de brug zal rusten”, vertelt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv. “Omdat de nieuwe brug op dezelfde plaats als de huidige brug wordt gebouwd is de Beverlosesteenweg sinds 6 september 2021 voor negen maanden onderbroken om de bestaande vierendeelbrug te kunnen vervangen. Op 12 september 2021 werd de oude brug afgebroken. En vandaag is de nieuwe brug vakkundig op de landhoofden geplaatst.” 

“Met de nodige precisie werd de 1000 ton stalen boogbrug op haar definitieve plaats gelegd. Je kan je voorstellen dat dat helemaal geen evidentie was. Nu de brug op haar plaats ligt, is een belangrijke mijlpaal bereikt en is de laatste rechte lijn naar oplevering ingezet. De brug wordt nu verder afgewerkt zodat ze zonder tegenslagen tegen midden juni 2022 open kan voor het verkeer”, aldus minister Peeters. “De nieuwe brug krijgt in beide rijrichtingen één rijstrook voor het gemotoriseerd verkeer. Fietsers verwennen we met brede fietspaden die afgescheiden zijn van de rijweg zodat zij op een veilige en comfortabele manier het kanaal kunnen oversteken.” 

Ook schepen van Mobiliteit en Verkeer Jean Vanhees benadrukt het belang van de verhoogde kanaalbrug: “Met de komst van de nieuwe kanaalbrug vergroten we de toegankelijkheid van het Albertkanaal. Bovendien zorgt de verknoping van het jaagpad voor een verhoogde veiligheid voor fietsers, de nieuwe kanaalbrug vult onze visie rond een bereikbaar en verkeersveilig Beringen dan ook mooi aan.” 

De nieuwe brug heeft een lengte van 122 meter met een boog van 22 meter hoog, gemeten vanaf het wegdek. Het einde van de werken is voorzien in de zomer van 2022.

De werken worden uitgevoerd door de VIA T Albert voor een totaal bedrag van 11,5 (ex btw) miljoen euro. Het project wordt mee gefinancierd door de Europese Unie in het kader van de Connecting Europe Facility.


 

logo subsidie Europa

Laatste nieuws

Top