Nieuwe fietsbrug in Vilvoorde wordt baken in het landschap

Nieuwe fietsbrug in Vilvoorde wordt baken in het landschap

Vanaf 2022 zullen voetgangers en fietsers het Zeekanaal Brussel-Schelde veilig en vlot kunnen oversteken in Vilvoorde. Midden oktober 2020 startten De Vlaamse Waterweg nv, de Stad Vilvoorde en Natuur en Bos met de bouw van een nieuwe voetgangers- en fietsersbrug. Die moet zorgen voor een veilige en vlotte verbinding tussen het domein van ‘Drie Fonteinen’ op linkeroever en de toekomstige woonwijk ‘Vier Fonteinen’ op rechteroever. De doorvaarthoogte van de brug is afgestemd op de scheepvaart.

Nieuwe fietsbrug in Vilvoorde wordt baken in het landschap

De nieuwe voetgangers- en fietsersbrug vormt een belangrijk onderdeel van ‘Van basiliek tot basiliek’, een recreatieve verbinding door het groen die de basiliek Onze-Lieve-Vrouw van Troost in Vilvoorde verbindt met de Sint-Servaas basiliek in Grimbergen.

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters: “Met deze nieuwe voetgangers- en fietsersbrug in Vilvoorde realiseren we een vlotte en veilige oversteek voor alle duurzame verplaatsingen over het Zeekanaal Brussel-Schelde. Bovendien zal de brug ook belangrijk zijn voor fietsverkeer in de Vlaamse rand want het zal deel uitmaken van de fietssnelweg FR0, die grotendeels de loop van de Brusselse Ring (R0) volgt.”
"De fietsersbrug wordt een belangrijk symbool voor de stad: het getuigt van de resolute keuze voor een duurzame mobiliteit waarbij de groene long van de domein drie fonteinen voor elke fietser en voetganger een bereikbare plek wordt. Het wordt ongetwijfeld ook een reële hefboom  voor het stadsvernieuwingsproject Watersite waar we volop mee vorm geven aan duurzame woon- en werkwijken.", aldus Hans Bonte, burgemeester stad Vilvoorde.

Moderne basculebrug
Het project voorziet in de bouw van een voetgangers- en fietsersbrug, de vernieuwing van een stuk kaaimuur over de lengte van ongeveer 100 meter en de aanleg van een parkje op linkeroever. De aanleg van het Broekplein zal in een latere fase gebeuren.

Er is gekozen voor een dubbele basculebrug, een beweegbare brug waarvan het brugdek open en dicht gaat door draaiing om een horizontale as haaks op de rijrichting. Met een totale lengte van 115 meter en een hoogte van 40 meter in geopende stand zal de brug een technisch huzarenstuk worden én een baken vormen in het landschap.

Enkele kerncijfers:

  • Hoofdoverspanning: 63 meter
  • Totale lengte: 115 meter
  • Nuttige breedte voor voetgangers en fietsers: 4 meter
  • Hoogte van de brug in gesloten stand: 13 meter
  • Hoogte van de brug in geopende stand: 40 meter
  • De twee brugklappen wegen elk zo’n 40 ton
  • Vaargabarit in gesloten stand: 50 x 9,10 meter

“Vlaanderen investeert ongeveer 9 miljoen euro in de voetgangers- en fietsersbrug in Vilvoorde”, zegt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv. “De nieuwe brug wordt een ideaal verlengstuk voor het bovenlokaal fietsroutenetwerk. Het brugontwerp maakt bovendien dat alle scheepvaartvlot zal kunnen doorvaren.”

Marleen Evenepoel, administrateur-generaal van Natuur en Bos: “Deze brug vormt het langverwachte sluitstuk op de recreatieve route van Basiliek tot Basiliek, die de basiliek van Grimbergen verbindt met deze in Vilvoorde. Deze route zorgt voor een unieke natuurbeleving, in een regio met de sterkst groeiende bevolkingsaantallen in Vlaanderen. Natuur en Bos zet bewust in op deze natuur in de buurt van iedereen, waardoor prachtige domeinen zoals Park Drie Fonteinen, Tangebeekbos en ook Prinsenbos vlot bereikbaar worden via trage wegen. Het afgelopen jaar hebben we ook een enorme toename gezien van bezoekers in onze domeinen, en deze brug zal de bereikbaarheid van onze natuur alleen maar doen toenemen.”

Stappenplan
Een consortium van Artes Roegiers – Artes Depret – Constructiewerkhuizen De Meyer – Ney & Partners staat in voor het ontwerp, de bouw en het onderhoud van de brug. Er werd gestart met de kaaimuurvernieuwing en de bouw van de funderingen van de nieuwe brug. Tegelijk start de staalbouwer met de constructie van de brug in het atelier.
Als de werken volgens planning verlopen, zullen de prefab brugdelen in de zomer van 2021 per schip naar Vilvoorde worden gebracht en daar ter plaatsen worden gemonteerd. In het najaar van 2021 volgt de verdere afwerking van de brug en de inrichting van het parkje op linkeroever. In het voorjaar van 2022 zouden de werken volledig klaar moeten zijn.

Hinder?
Tijdens de werken zal het jaagpad op beide oevers om veiligheidsredenen niet toegankelijk zijn. Op rechteroever kunnen fietsers een lokale omleiding volgen. Op linkeroever is de Brusselsesteenweg momenteel onderbroken door werken van De Werkvennootschap. De scheepvaart wordt slechts twee weekends gestremd. Telkens voor het invaren en plaatsen van de mobiele brugdelen respectievelijk voor linker- en rechteroever.

Projectpartners
De Vlaamse Waterweg nv werkt voor de uitvoering nauw samen met de Stad Vilvoorde en Natuur en Bos van de Vlaamse overheid. Beide partners delen ook in de kosten. De totale kostprijs van de brug bedraagt ongeveer 10 miljoen euro.

De Vlaamse Waterweg nv stemt ook af met De Werkvennootschap en met Matexi. De Werkvennootschap is bouwheer voor de heraanleg van de Brusselsesteenweg en de bijhorende fietsostrade F23 (Kanaalroute Noord). Matexi voert het stadsvernieuwingsproject ‘Vier Fonteinen’ uit op rechteroever.

Alle projectinformatie kan u ook op deze webpagina terugvinden:
https://www.vlaamsewaterweg.be/nieuwe-fietsbrug-vilvoorde

Laatste nieuws

Top