Nieuwe brug Kuringen terug open voor het verkeer

Nieuwe brug Kuringen terug open voor het verkeer

Vandaag openden Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters, burgemeester van Hasselt Steven Vandeput en gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv Chris Danckaerts de nieuwe stalen boogbrug over het Albertkanaal in Kuringen voor het verkeer. “Negen maanden geleden verdween de oude brug en maakte ze plaats voor een gloednieuwe hoger exemplaar. Nu kan de nieuwe brug terug open voor het verkeer”, aldus minister Lydia Peeters. “De bouw van de nieuwe brug kadert in de verdere uitbouw van het Albertkanaal als belangrijke transportader. In Vlaanderen wordt de doorvaarthoogte van 62 bruggen verhoogd naar 9,10 meter. Vlaanderen investeerde 11 miljoen euro in deze nieuwe hogere brug.”

Nieuwe brug Kuringen terug open voor het verkeer

De nieuwe brug in Kuringen heeft een lengte van 123 meter, is 18 meter breed en de brugboog is 23 meter hoog, gemeten vanaf het wegdek. De brug heeft twee rijstroken en een twee fietspaden die zijn afgescheiden van het wegverkeer. Het kanaal onder de brug is verbreed tot 86 meter.

De nieuwe brug is op dezelfde locatie gebouwd als de oude brug. Hierdoor moest de brug een 9-tal maanden onderbroken worden voor het verkeer. Fietsers en voetgangers hadden al doorgang. Het gemotoriseerd verkeer kan vanaf vandaag 13 maart nu ook terug over de nieuwe brug rijden”, vertelt Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. “Met deze nieuwe hogere brug bieden we niet alleen een alternatief voor het vrachtvervoer over de weg. Ook de actieve weggebruiker vaart wel bij deze nieuwe fietsvriendelijke brug. Vrijliggende brede fietspaden zorgen voor meer veiligheid en comfort voor onze fietsers. Zo dragen we bij aan onze Vlaamse fietsambitie: meer en veilig fietsverkeer.”

Deze brug is een belangrijke verbinding voor de buurt. Ik ben dan ook  bijzonder trots op het werfteam en de goede samenwerking tussen onze eigen medewerkers en de aannemer dat ze ook hier de strakke timing gehaald helpen. We openen de brug zelfs iets sneller dan verwacht”, vertelt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv enthousiast. “De brug was geruime tijd afgesloten voor alle verkeer. Dan leidt natuurlijk tot onvermijdelijke hinder. Het beperken van die hinder was dan ook een belangrijk aandachtspunt tijdens de werken. Mede dankzij goed overleg met de stad en de VIA T Albert bleef deze maximaal beperkt en werden de werkzaamheden doordacht op elkaar afgestemd.”

Met het openstellen van de brug zijn de werken nog niet afgerond. Het jaagpad op rechteroever is al enige tijd open voor gebruik, het jaagpad op linkeroever blijft nog een 14 dagen afgesloten waarna ook deze verbinding wordt opengesteld voor gebruik. De Groenstraat zelf blijft tot einde van de werken onder de brug afgesloten voor doorgaand verkeer. Dit om werfverkeer en dergelijke plaats te geven om de laatste hand te leggen aan de bermen en het landhoofd. Na de asfalteringswerken kunnen de aangelanden wel zeker terug tot aan hun woning.

De trapverbindingen tussen de jaagpaden en de brug worden ook op korte termijn gerealiseerd, deze blijven echter afgesloten tot dat de leuningen geïnstalleerd zijn. Deze leuningen kunnen pas worden opgemeten na plaatsing van de trap en vragen daarna +/- 8 weken productietijd.

De werken worden uitgevoerd door de aannemerscombintie VIA T Albert voor een bedrag van 11 miljoen euro. Het project wordt mee gefinancierd door de Europese Unie in het kader van de Connecting Europe Facility.

Werken kaderen in opwaardering Albertkanaal

Jaarlijks wordt zo’n 40 miljoen ton aan goederen vervoerd over het Albertkanaal wat het equivalent is van twee miljoen vrachtwagens. Om de capaciteit van het kanaal verder te vergroten verhoogt De Vlaamse Waterweg nv stelselmatig alle bruggen over het Albertkanaal tot een vrije doorvaarthoogte van 9,10 meter. Op die manier geven we onze binnenscheepvaart alle kansen en kunnen binnenschepen met vier lagen containers veilig en vlot varen. Zo wordt het voor logistieke spelers en ondernemers nog aantrekkelijker om de vrachtwagen in te ruilen voor de binnenvaart. Inmiddels zijn 55 van de 62 bruggen al verhoogd en zijn 7 andere bruggen in uitvoerings- of startfase. In 2023 zullen de eerste schepen met vier lagen containers over het Albertkanaal varen

“Vandaag openen we hier de derde brug in Hasselt. Eerder werd al de brug van Stokrooie en de spoorbrug vernieuwd. De verhogingswerken aan de Tuikabelbrug in Godsheide duren nog tot in juni. En ook de verhogingswerken aan de Kempische brug zijn vorige maand gestart. Naar verwachting zullen in de loop van 2023 alle 62 bruggen klaar zijn en kan het transport van containers over het Albertkanaal toenemen”,  besluit bevoegd minister Lydia Peeters.

 

logo subsidie Europa

Laatste nieuws

Top