Link naar homepage

Nieuwe Bergwijkbrug officieel ingehuldigd en open voor verkeer

Nieuwe Bergwijkbrug officieel ingehuldigd en open voor verkeer

De grote infrastructuurwerken voor de bouw van de nieuwe Bergwijkbrug over de Ringvaart in Merelbeke zijn klaar. Op dinsdag 21 december hebben de projectpartners de nieuwe brug officieel ingehuldigd en kon het verkeer er voor het eerst overheen rijden. De nieuwe brug biedt een totaaloplossing voor een aloude mobiliteitsknoop en is een win win voor alle gebruikers. 

Nieuwe Bergwijkbrug officieel ingehuldigd en open voor verkeer

De nieuwe Bergwijkbrug over de Ringvaart in Merelbeke is sinds dinsdag 21 december 2021 open voor alle verkeer. De oude brug werd in januari afgebroken waardoor de verkeersas werd onderbroken. De werkzaamheden gingen van start in de zomer van 2020. 

De brug is een baken in het landschap geworden en voldoet aan alle noden van deze tijd. Ze vormt niet langer een flessenhals, maar zorgt voor een veiligere en vlottere verkeersafwikkeling voor alle gebruikers. Met een hogere doorvaarthoogte dan de oude brug garandeert ze bovendien vlot scheepvaartverkeer op de Ringvaart.

Het totale project kwam tot stand door een samenwerking van heel wat partners. Lokaal bestuur Merelbeke, De Vlaamse Waterweg nv, het Agentschap Wegen en Verkeer en de Provincie Oost-Vlaanderen zetten samen hun schouders onder dit allesomvattend project. 

Deze partners huldigden de brug vandaag dan ook officieel in. Een gedenkplaat werd onthuld en Machteld Claerhout van het kabinet van Vlaams minister Lydia Peeters, burgemeester Filip Thienpont en Krista Maes, operationeel directeur van De Vlaamse Waterweg nv mochten het lint doorknippen. Een colonne voertuigen en fietsers maakten daarop de symbolische eerste oversteek.

“Dat de nieuwe brug na enkele maanden vertraging nu in gebruik kan genomen worden is een enorme verademing.” vertelt burgemeester Filip Thienpont opgetogen. “Niet enkel in Merelbeke zal de impact groot zijn. Ook voor heel wat interlokale weggebruikers zal de situatie op en rond dit knooppunt een grote verbetering zijn.”

Ook schepen voor mobiliteit Luc Van Huffel steekt zijn vreugde niet onder stoelen of banken. “Na 20 jaar is het eindelijk zo ver. We kunnen terecht fier zijn op deze realisatie. De toekomstbestendige brug komt volledig tegemoet aan de vraag naar een veilige en schaalbare oversteek. Dat was ook en vooral voor fietsers broodnodig.”

Gedeputeerde Riet Gillis treedt hen bij: “De oude Bergwijkbrug stamde uit het tijdperk van koning auto. Fietsers werden letterlijk aan de kant geduwd. De brug is een belangrijke schakel in de fietssnelweg F40, de grote fietsring rond Gent. Op de nieuwe Bergwijkbrug krijgen fietsers eindelijk de plaats die ze verdienen!”

Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken: “Door te investeren in een nieuwe brug, voldoen we aan de behoeften van alle gebruikers. Met de nieuwe brug wordt er een betere verkeersdoorstroming van en naar Merelbeke voorzien, en kunnen fietsers en voetgangers voortaan de Ringvaart veilig en vlot oversteken. Zowel stappers en trappers als automobilisten kunnen nu dus genieten van een vlotte, comfortabele én veilige oversteek. Tegelijkertijd stimuleren we ook het goederenvervoer via de Ringvaart. Een project dat naadloos aansluit bij onze Vlaamse mobiliteitsambities: veilig en vlot verkeer voor alle weggebruikers, meer en veilig fietsverkeer en duurzaam goederenvervoer via het water.”

Krista Maes, operationeel directeur van De Vlaamse Waterweg nv wijst op het belang van de nieuwe brug voor de scheepvaart: “De nieuwe Bergwijkbrug ligt een stuk hoger dan zijn voorganger. Samen met de bouw van de brug kregen bovendien de oevers van de Ringvaart een grondige renovatie. Beide ingrepen maken dat de Ringvaart nu toegankelijk is voor moderne schepen met drie containerlagen. Deze extra troeven maken voor bedrijven de vaarweg een nog aantrekkelijker alternatief voor het transport over de weg. Ons zeer bewust van de huidige mobiliteitscontext kunnen wij dat als Vlaams waterwegbeheerder uiteraard alleen maar toejuichen.”

Facts and Figures

  • Lengte brug: 101,20 meter
  • Hoogte bovenbouw: 5,50 meter
  • Breedte brug: 19,50 meter
  • Gewicht bovenbouw : 3300 ton
  • Doorvaarthoogte brug: 13,00 mTAW
  • Doorvaartbreedte brug: 45,00 meter
  • Totale kostprijs: circa 12 miljoen euro 

Voor de bouw van de nieuwe brug konden de projectpartners rekenen op een belangrijke bijdrage vanuit Europa; vanuit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO), een programma voor fietsinvesteringen en vanuit het CEF-fonds Seine-Schelde voor de aanpassing van de Ringvaart aan Klasse Va. De aannemerscombinatie Franki en Herbosch-Kiere zorgde voor de uitvoering van de werken.
 

Laatste nieuws

Top