Kies voor alternatieve routes tijdens verhogingswerken Kempische brug in Hasselt

Kies voor alternatieve routes tijdens verhogingswerken Kempische brug in Hasselt

Op vrijdag 10 juni starten de echte werken voor de verhoging van de Kempische brug en de vernieuwing van het kruispunt van de Grote Ring met de Kempische Steenweg in Hasselt. Dit zal gepaard gaan met grote verkeershinder. Vermijd de omgeving, volg de reistijdbegeleiding en neem de alternatieve routes. 

Kies voor alternatieve routes tijdens verhogingswerken Kempische brug in Hasselt

De Vlaamse Waterweg nv en het Agentschap Wegen en Verkeer hebben hun werken op elkaar afgestemd.   Vanaf vrijdagavond 10 juni om 19 uur moet al het gemotoriseerd verkeer op de Kempische Steenweg over één helft van de Kempische brug. Tot 19 september zijn slechts twee versmalde rijstroken beschikbaar in elke richting. Tegelijk start het Agentschap Wegen en Verkeer met de vernieuwing van de Grote Ring. Ook daar vermindert de capaciteit voor het autoverkeer. Bovendien zijn ook de afslagstroken van en naar de Kempische brug beperkt. Al van bij het omzetten van het verkeer, wordt grote hinder verwacht. 

Kies alternatieve routes 
Het kruispunt van de Kempische Steenweg met de Grote Ring is een van de drukste locaties in Limburg. Elke ingreep in het verkeer, hoe klein ook, heeft een grote impact. Als iedereen zijn vaste route blijft rijden, zullen grote files ontstaan op de Kempische Steenweg, de Grote Ring en de Genkersteenweg. Kiezen voor alternatieve routes via E314 - E313 en Genk – Diepenbeek – Hasselt is dus de boodschap! “We zorgen op de grote assen naar Hasselt voor dynamische reistijdbegeleiding. Verkeer uit Noord- en Oost-Limburg wordt via tekstkarren geïnformeerd over de omleiding. Vanuit Houthalen-Helchteren sturen we doorgaand verkeer via de E314 en E313 naar Hasselt. Vanuit Genk via de Westerring en Universiteitslaan. Dit doen we ook in omgekeerde richting. Tegelijk raden we het verkeer op de Grote Ring om maximaal via de zuidelijke zijde te rijden. Wie niet in de buurt moet zijn, vermijdt deze zomer best de omgeving van de Kempische brug”, vertelt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv.

Wie doet wat? 
De meeste werken vallen onder de verantwoordelijkheid van De Vlaamse Waterweg nv die de brug verhoogt, de nieuwe fietshellingen met oprijlussen aanlegt en de aansluitingen met de Genkersteenweg en de Grote Ring vernieuwt. Het Agentschap Wegen en Verkeer vernieuwt het wegdek van die Grote Ring tussen het kruispunt Elfde-Liniestraat en de brug kanaalkom, over een afstand van 1km. Eerder renoveerde AWV al de fietsbruggen, die als aparte delen aan de autobruggen hangen. 

Verhoging in twee fases
Het verhogen van de Kempische brug is strikt getimed en moet gebeuren in twee fasen van telkens 7 weken. Van 10 juni tot 29 juli wordt de brughelft kant Kuringen met 2,55m opgevijzeld. De brughelft kant Godsheide gaat van 1 augustus tot 19 september omhoog. Daarna heeft de brug een vrije doorvaarthoogte van 9,10m en kunnen schepen met vier lagen containers passeren. 

Fiets hoffelijk over de brug
Tot november blijft het fiets- en wandelverkeer in twee richtingen verlopen aan één kant van de brug. Tot eind juli is dat aan kant Godsheide/Genkersteenweg. Vanaf 1 augustus zal dat aan kant Kuringen zijn. Fiets steeds goed aan de rechterzijde, steek niet voorbij, matig je snelheid en geef ruimte aan je tegenligger! 

Werken kaderen in opwaardering Albertkanaal
Jaarlijks wordt zo’n 40 miljoen ton aan goederen vervoerd over het Albertkanaal wat het equivalent is van twee miljoen vrachtwagens. Om de capaciteit van het kanaal verder te vergroten verhoogt De Vlaamse Waterweg nv stelselmatig alle bruggen over het Albertkanaal tot een vrije doorvaarthoogte van 9,10 meter. Op die manier geven we onze binnenscheepvaart alle kansen en kunnen binnenschepen met vier lagen containers veilig en vlot varen. Zo wordt het voor logistieke spelers en ondernemers nog aantrekkelijker om de vrachtwagen in te ruilen voor de binnenvaart. Inmiddels zijn 55 van de 62 bruggen al verhoogd en zijn 7 andere bruggen in uitvoerings- of startfase. In 2023 zullen de eerste schepen met vier lagen containers over het Albertkanaal varen. 

Vlaanderen investeert 9,8 miljoen euro (excl. btw) in deze werken. Dit project omvat veel meer dan enkel de verhoging van de Kempische brug voor het transport over water. Voor fietsers en automobilisten verbeteren we tegelijk de hele weginfrastructuur. Opvallend zijn de vier spiraallussen voor fietsers om de extra hoogte comfortabel te overbruggen. Het wegverkeer beschikt na de werken over extra afslagcapaciteit van de brug naar de Grote Ring. Omgekeerd, van de Hasseltse Ring naar de Kempische Steenweg, zullen extra afslagstroken de verkeersafwikkeling op de Ring en het kruispunt vlotter maken”, belicht Vlaams minister Lydia Peeters van Mobiliteit en Openbare Werken.

De Vlaamse Waterweg nv investeert 7,2 miljoen euro (excl. btw) in de verhoging van de brug. Het Agentschap Wegen en Verkeer trekt 2,6 miljoen euro (excl. btw) uit voor de wegenwerken aan de Ring en de renovatiewerken van de fietsinfrastructuur op en rond de brug. Het project wordt meegefinancierd door de Europese Unie in het kader van de Connecting Europe Facility.

Alle informatie over de Kempische brug vind je hier . 
Je kan je er ook inschrijven op een digitale nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van de werken, fasewissels en verkeershinder.


 

Laatste nieuws

Top