Heiwerken Ledeganckkaai in Nieuw Zuid verliepen vlotter dan verwacht

Heiwerken Ledeganckkaai in Nieuw Zuid verliepen vlotter dan verwacht

In de week van 24 september startte de aannemer in opdracht van waterwegbeheerder De Vlaamse Waterweg nv met de allerlaatste heiwerken aan de Ledeganckkaai. De werken verliepen vlotter dan verwacht en werden op woensdag 11 november afgerond. Dat is goed nieuws voor de omwonenden.

Heiwerken Ledeganckkaai in Nieuw Zuid verliepen vlotter dan verwacht

Ter hoogte van Nieuw Zuid vervangt De Vlaamse Waterweg nv de historische kaaimuur. Die was onherstelbaar beschadigd, waardoor hij helemaal moest worden afgebroken. De afbraak gebeurde in vijf fasen. Op de plaats van de oude muur komt over een afstand van ongeveer 700 meter een volledig nieuwe kaaimuur. De nieuwe muur wordt opgetrokken rond een gloednieuw stalen geraamte. Dat geraamte moest in de ondergrond van Boomse klei worden geheid. Hiervoor was zwaar materieel nodig.

Laatste zone
In vier deelzones van Nieuw Zuid (zie kaartje) werd eerder al een nieuwe kaaimuur gebouwd. Op de plaats van de oude muur staat daar nu een stalen wand, die dient als geraamte voor de nieuwe muur. Sinds de week van 24 september was de allerlaatste zone, deelzone 5, aan de beurt. Projectingenieur Reinhilde Vanhooydonck van De Vlaamse Waterweg nv: “We plaatsten een stalen combiwand. Die bestaat uit buispalen en Z-vormige damplanken. De palen hebben een lengte van 37,5 meter. Om die stevig in de ondergrond vast te zetten, heiden we ze tot 20 meter diep in de Scheldebodem.”

Vroeger dan gepland
Om de gigantische buispalen en damplanken in de harde ondergrond van Boomse klei te kunnen slaan, is er zwaar materieel nodig. Aannemer THV Scheldekaaien gebruikte een trilblok en een stalen heihamer, die een luid kloppend geluid maakt. Reinhilde Vanhooydonck: “Alle buispalen in de laatste deelzone zitten sinds 19 oktober in de grond. Daarmee was de grootste geluidshinder al voorbij. De afgelopen weken werden de laatste damplanken tussen de buispalen ingeheid. Hiervoor volstonden minder zware heihamers, waardoor de geluidshinder al veel beperkter was dan bij de palen. Maar nu zijn alle heiwerken achter de rug.”
“Dat de werken zo vlot zijn verlopen, hebben we te danken aan het goede weer en aan de inspanningen van onze aannemer. Daardoor konden we gisteren een intensieve periode met heiwerken afsluiten.”

Wat volgt er na de heiwerken?
Na de heiwerken worden de bouwputten achter de nieuwe stukken muur laag per laag opgevuld. Tot slot krijgt de kaaimuur zijn karakteristieke bekleding terug, met authentieke bouwelementen zoals de bolders en de blauwe steen, die voor de afbraak zorgvuldig waren weggenomen. Dit filmpje brengt dat proces in beeld. Begin 2020 wil de Vlaamse Waterweg nv helemaal klaar zijn met de vernieuwing van de kaaimuur in Nieuw Zuid.

Volg de werken op de voet
Om helemaal op de hoogte te blijven van alle werken binnen het Sigmaproject Antwerpse Scheldekaaien kunt u het Sigmaplan volgen op Twitter (@Sigmaplan en #Scheldekaaien) en op Facebook. Wij geven regelmatig updates.

In dit animatiefilmpje kunt u de verschillende fases van de werken aan de nieuwe kaaimuur bekijken. Meer informatie over het Sigmaproject Antwerpse Scheldekaaien en de laatste stand van zaken vindt u hier.

Het Scheldekaaienproject is een indrukwekkende operatie. Wie graag meer wil weten over het project is welkom in de infokeet. Daar kunt u alles ontdekken over de Scheldekaaien, het Sigmaplan en de werken zelf, met speciale aandacht voor de zones waar De Vlaamse Waterweg nv aan de slag is. Opgelet: de infokeet verhuist de komende weken van de Ledeganckkaai naar een locatie dicht bij Het Steen. Tot begin december zijn daardoor geen bezoeken mogelijk. We houden u op de hoogte over de nieuwe locatie en de openingsuren.

Laatste nieuws

Top