Brug Kuringen ingevaren en brug Oelegem II afgebroken

Brug Kuringen ingevaren en brug Oelegem II afgebroken

Afgelopen zondag is in Kuringen (Hasselt) de nieuwe stalen brug over het water naar haar plaats gebracht. Wat verderop is ook de brug van Oelegem afgebroken. “De bouw van deze bruggen kadert in de verdere uitbouw van het Albertkanaal als belangrijke transportader. In Vlaanderen wordt de doorvaarthoogte van 62 bruggen verhoogd naar 9,10 meter. Vanaf 2023 zullen de eerste schepen met vier lagen containers over het Albertkanaal kunnen varen. Vlaanderen investeerde 22 miljoen euro in deze twee nieuwe bruggen”, aldus Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.

Brug Kuringen ingevaren en brug Oelegem II afgebroken

Het Albertkanaal is een transport-economische slagader, een cruciale hinterlandverbinding tussen de haven van Antwerpen, Limburg, de Antwerpse Kempen en de Luikse regio. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare werken Lydia Peeters: “De scheepvaart kan een rol spelen in het ontwarren van onze mobiliteitsknoop. Over het Albertkanaal worden jaarlijks bijna 40 miljoen ton goederen vervoerd. Omgerekend is dat twee miljoen vrachtwagens per jaar of elke dag 8000 vrachtwagens minder op onze wegen. Zo kunnen we het wegennet ontlasten en zorgen we voor meer verkeersleefbaarheid."

Het is noodzakelijk om alle bruggen over het Albertkanaal te verhogen, want ook hier geldt de regel van de zwakste schakel: zo lang niet alle bruggen zijn verhoogd, kan het rendement van de al verhoogde bruggen niet ten volle worden benut. Dit weekend zijn we weer een stapje dichter bij dat einddoel”, benadrukt Vlaams minister Lydia Peeters. “Intussen zijn 51 van de 62 bruggen al verhoogd en zijn 7 andere bruggen in uitvoeringsfase. In 2021 zullen de laatste brugprojecten worden aanbesteed en gegund, voor deze versnelling voorzien we 96 miljoen euro uit de relance ‘Vlaamse Veerkracht’. In 2023 zal het varen met vier lagen containers een feit zijn: een gunstig perspectief voor ondernemers en bevrachters.

Druk weekend: brug Kuringen geplaatst en brug Oelegem II afgebroken

Afgelopen weekend is in Kuringen (Hasselt) de nieuwe brug naar haar plaats gebracht. De nieuwe brug wordt op dezelfde locatie gebouwd als de huidige brug. De oude brug is op 27 juni afgebroken om plaats te maken voor de nieuwe stalen brug. Deze brug werd de afgelopen maanden samengesteld op het montageterrein langs het jaagpad aan de Albertkanaalstraat iets verderop in Stokrooie. Na de assemblage en het bouwen van de nieuwe landhoofden werd zondag de nieuwe brug ingevaren. Alles verliep vlot en omstreeks 17.30 uur kon de scheepvaart opnieuw door. Vlaanderen investeert 11 miljoen in deze nieuwe en hogere brug.

Frieda Brepoels, voorzitter De Vlaamse Waterweg nv: “Een invaaroperatie is altijd weer een technisch hoogstandje. En dat was hier niet anders. Met de nodige precisie werd de 1000 ton stalen boogbrug op haar definitieve plaats gelegd. Je kan je voorstellen dat dat met een bruglengte van 123 meter en een brugbreedte van 18 meter helemaal geen evidentie was. Nu de brug op z’n plaats ligt, is een belangrijke mijlpaal bereikt en is de laatste rechte lijn naar oplevering ingezet. De brug wordt nu verder afgewerkt zodat ze tegen maart 2022 open kan voor het verkeer.” 

Ook de werken aan de brug langs de Jozef Simonslaan in Oelegem (Ranst) kwamen zondag in een nieuwe fase. In juni is de nieuwe 1000 ton stalen boogbrug stroomafwaarts naast de oude brug gebouwd. Op deze manier kon de oude brug als omleidingsweg dienen tijdens de bouw van de nieuwe brug en bleef de onderbreking van de Jozef Simonslaan beperkt tot het strikte minimum. Sinds donderdag 28 oktober kan het verkeer over de nieuwe brug rijden. Daarna zijn de voorbereidingen gestart voor de afbraak van de oude brug. Zondag werd de brug geleidelijk afgebroken door het één voor één weghijsen en verwijderen van de losgemaakte betonbalken. Dit gebeurde met behulp van twee 500-tons telescopische kranen die elk aan een kant van de brug stonden. De uiteinden van de balken werden telkens verankerd aan deze kranen. Als de eerste balustradebalk volledig was losgemaakt van het resterende deel van de brug werd de balk opgetild, weggehesen en neergelaten in een ponton. Dit proces werd herhaald tot alle balken waren gedemonteerd. Voordeel bij deze manier van werken is dat er geen brokstukken in het kanaal vallen en een beperking van de geluidshinder.

“Ik ben bijzonder trots op het werfteam en de goede samenwerking tussen onze eigen medewerkers en de aannemer. De afbraakwerken verliepen erg vlot. De hele afbraakoperatie is in een 6-tal uur afgerond. Zondag om 12 uur kon iedereen weer naar huis”, vertelt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv enthousiast. “De komende maanden worden ook de kades en jaagpaden onder de brug nog verder afgewerkt. De werken zullen tegen de zomervakantie van 2022 klaar zijn. De werken worden uitgevoerd door de VIA T Albert voor een totaal bedrag van 11 miljoen euro.”

 

logo steun Europa

Laatste nieuws

Top