Bouw Drie Fonteinenbrug van start

Bouw Drie Fonteinenbrug van start

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts heeft in Sint-Pieters-Leeuw het startschot gegeven voor de bouw van de nieuwe Drie Fonteinenbrug over het kanaal naar Charleroi.  De nieuwe brug haalt vrachtverkeer weg van de Bergensesteenweg, biedt de bedrijvenzone een betere ontsluiting en versterkt de  verkeersveiligheid in de hele omgeving van het kanaal. Ook het watergebonden transport (via de binnenvaart) krijgt een stevige stimulans. “We investeren hier 16 miljoen euro om het verkeer vlotter en veiliger te maken”, zegt Weyts. “Tegelijkertijd bouwen we het kanaal naar Charleroi verder uit als een watersnelweg”.  

Bouw Drie Fonteinenbrug van start

 De Bergensesteenweg (N6) in Sint-Pieters-Leeuw kampt met ernstige mobiliteitsproblemen. Het is een toegangsweg richting Brussel en richting Ring rond Brussel en wordt zeer druk gebruikt door personenwagens én vrachtwagens. De bedrijvenzone nabij de Ring rond Brussel is hierdoor ook bijzonder slecht ontsloten: vrachtwagens kunnen de site enkel bereiken via de verzadigde N6 én een aantal woonwijken.

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts heeft nu het startschot gegeven voor de bouw van een nieuwe brug die in het verlengde van de Drie Fonteinenstraat over het kanaal naar Charleroi zal gaan. De nieuwe Drie Fonteinenbrug geeft het vrachtverkeer een alternatieve route via de Ring rond Brussel en via de rechteroever van het kanaal. Zo wordt er vrachtverkeer weggehaald van de Bergensesteenweg, de bedrijvenzone krijgt een veel betere ontsluiting en de verkeersveiligheid gaat er fors op vooruit.  

Extra watergebonden bedrijvigheid
De Drie Fonteinenbrug maakt de aanleg van nieuwe kades en de uitbouw van een regionaal overslagcentrum (ROC) mogelijk op de linkeroever van het kanaal. Zo komen er meer mogelijkheden om goederen te vervoeren over het water, zodat het watergebonden transport (via de binnenvaart) een stevige stimulans krijgt. De nieuwe brug houdt trouwens rekening met de scheepvaart: de vrije doorvaarhoogte bedraagt wel 7m20, zodat de brug niet geopend moet worden voor schepen die willen passeren. 

“De bedrijvenzone zal nieuwe bedrijven kunnen aantrekken, wat extra werkgelegenheid betekent”, zegt Weyts. “Welk bedrijf wil er nu niet liggen vlak naast een watersnelweg?”

Nieuwe fietsroute op BFF-netwerk
De nieuwe Drie Fonteinenbrug krijgt ook een goede functionele aansluiting op de nieuwe fietssnelweg F20 Kanaalroute Zuid.  Concreet komt er een rechtstreekse aantakking via de Eugène Ghijsstraat en een fietshelling op de rechteroever. In Drogenbos komt er een aantakking via de Humaniteitslaan. Er wordt telkens een vrijliggend dubbelrichtingsfietspad voorzien van 4m breedte, met een fietshelling die helemaal  los staat van de rijweghelling. Zo ontstaat een comfortabel en veilig fietstraject. 

Fasering van de werken
De werken voor de brug en de bijhorende ontsluitingswegen worden in 2 fasen opgedeeld.  In de eerste fase, die nu is gestart, worden de ophogingen gedaan op de linkeroever en worden er buffergrachten, fietspaden en wegenis aangelegd.  In de tweede fase, die gepland is voor het najaar van 2019, volgen de bouw van de landhoofden op beide oevers, de bouw van de brug zelf en de aanleg van de ontsluitingswegen en de fietshelling op de rechteroever (grondgebied Sint-Pieters-Leeuw en Drogenbos).  Als alles probleemloos verloopt, kan de nieuwe brug in het najaar van 2021 in gebruik genomen worden.  

De nieuwe brug in cijfers
Totale kostprijs nieuwe infrastructuur: 16 miljoen euro
Vrije overspanning nieuwe brug over het kanaal: 78m
Breedte brugdek: 11,80m
Breedte uitkraging fiets- en voetgangersdeel: 4,70m
Hoogte van de boog: 13m
Vrije doorvaarhoogte: 7m20
3 aanbruggen, totale lengte overspanning: 89m
Overspanning tussen V-vormige pijlers: 3x23m
Lengte fietshelling: 235m

Laatste nieuws

Top