Afbraak oude Theunisbrug vlot verlopen

Afbraak oude Theunisbrug vlot verlopen

De oude Theunisbrug in Antwerpen is niet meer. Dit weekend brak de aannemer het betonnen brugdek boven het kanaal af. Daarvoor gebruikte hij een nieuwe techniek, die twee weken geleden al eens werd toegepast bij de afbraak van de brug in Lummen. Ook bij de Theunisbrug bleek de nieuwe werkmethode een succes waardoor de afbraak erg vlot verliep. Het verkeer rijdt ondertussen gewoon verder over de eerste twee delen van de nieuwe brug, die sinds vorige woensdag in gebruik zijn.

Afbraak oude Theunisbrug vlot verlopen

De oude Theunisbrug, waar tot voor kort nog het verkeer overheen reed, is afgelopen weekend volledig afgebroken. De brug is balk per balk weggenomen, via een vernieuwde afbraaktechniek. In plaats van de oude brug te lijf te gaan met breekhamers en het beton zo stukje bij beetje af te knabbelen, werden de betonnen balken één voor één in hun geheel weggenomen. Er werden eerst zaagsnedes gemaakt aan de uiteinden van elke balk. Vervolgens hesen twee enorme kranen de balk op een ponton. Dit proces werd herhaald tot alle balken waren gedemonteerd. “De afbraak op deze manier aanpakken, heeft een aantal belangrijke voordelen”, legt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv uit. “Eerst en vooral vallen er bij deze werkmethode geen brokstukken in het water. De werken verlopen daardoor een pak rustiger en veroorzaken minder lawaai voor de omgeving.” 

De werken verliepen bovendien ook heel erg vlot. Het werfteam had voorzien om 48 uur door te werken, dag en nacht, van zaterdagochtend 11 juli tot maandagochtend 13 juli. Maar dat bleek niet nodig. “De hele afbraakoperatie is in een 20-tal uur afgerond. Zondagmorgen kon iedereen weer naar huis.” vertelt Danckaerts enthousiast. “Ik ben bijzonder trots op het werfteam en de goede samenwerking tussen onze eigen medewerkers en de aannemer.” 

The bigger picture: verhoging bruggen Albertkanaal
De Vlaamse Waterweg nv verhoogt stelselmatig alle bruggen over het Albertkanaal tot een vrije doorvaarthoogte van 9,10 meter. De werken aan de Theunisbrug vormen bovendien een cruciale schakel hierin. Het kanaal is hier amper 48 meter breed en op zijn smalst. We verbreden nu het kanaal tot 90 meter. Op die manier geven we onze binnenscheepvaart alle kansen en kunnen binnenschepen met vier lagen containers veilig en vlot varen. Intussen zijn 43 van de 62 bruggen al verhoogd en zijn 13 andere bruggen in uitvoeringsfase. Eind 2022 moet het hele traject klaar zijn en wordt het Albertkanaal meer dan ooit de belangrijkste waterweg van Vlaanderen. Zo wordt het voor logistieke spelers en ondernemers nog aantrekkelijker om de vrachtwagen in te ruilen voor de binnenvaart. 

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare werken Lydia Peeters benadrukt de noodzaak van de verhogingswerken aan de bruggen over het Albertkanaal. “In de huidige mobiliteitscontext biedt het transport over water een waardevol en aantrekkelijk alternatief voor het transport over de weg. Vlaanderen telt meer dan 1000 kilometer bevaarbare waterwegen en heel wat bedrijven liggen in de directe omgeving van zo’n waterweg. Dat biedt vanuit economisch standpunt heel wat perspectieven.” 

Vooruitblik
Op de plek van de oude Theunisbrug komt het derde en laatste deel van de nieuwe Theunisbrug, de wegbrug voor verkeer richting Deurne. Tegelijk zijn ook de werken op het kruispunt aan de voet van de brug kant Merksem begonnen. In twee grote fases vernieuwen we eerst de westzijde en vervolgens de oostzijde, zodat het verkeer steeds doorgang heeft. Volgens de huidige planning zullen zowel de Theunisbrug als het Duvelsplein in de zomer van 2021 klaar zijn.

 

logo steun Europa

Laatste nieuws

Top