X

Help onze website te verbeteren door te antwoorden op 2 korte vragen.

Velden met een * zijn verplicht
Link naar homepage

Kortrijk - Reepbrug

Over de Leie in het Kortrijkse stadscentrum bouwen we een gloednieuwe fietsers- en voetgangersbrug: de Reepbrug! Ze wordt 60 meter lang en zeven meter hoog zodat moderne binnenvaartschepen er vlotjes onderdoor kunnen. Aan beide kanten rusten we de brug uit met een trap én fietslift.

Waar komt de nieuwe brug?

De toekomstige Reepbrug wordt een fietsers- en voetgangersbrug tussen de hoek van de Burgemeester Schinkelstraat en de tip van het Buda-eiland. Het 60 meter lange bouwwerk verbindt het eveneens verfraaide westen van Overleie met het Buda-eiland en de binnenstad. Langs beide oevers van de Leie zijn er een trap en een lift voorzien in de constructie. Daarmee is de brug een comfortabele oversteek voor zachte weggebruikers, zeker wanneer de naburige Budabrug openstaat.

Visualisatie Reepbrug Kortrijk 1

Hoe ziet de nieuwe brug eruit?

Samen met de stad Kortrijk kozen we voor een architecturaal hoogstaand, maar tegelijkertijd sober ontwerp. Dat is van de hand van ontwerpteam Ney & Partners, Arcadis en ontwerpbureau Omgeving, die ook de Kortrijkse Collegebrug op hun conto hebben. De stalen Reepbrug voldoet met een doorvaarthoogte van zeven meter aan de eisen van de moderne binnenvaart. Ook past de brug zowel visueel als kwalitatief in het totaalplaatje van de Leiewerken. Ze wordt immers een beeldbepalende brug.

Visualisatie Reepbrug Kortrijk 2

Wanneer?

In juni 2018 stelden we het schetsontwerp voor aan het grote publiek. De omgevingsvergunning werd eind 2019 aangevraagd. In het voorjaar van 2021 starten we, samen met aannemer Artes Depret, met de bouw van de nieuwe brug. Als alles goed gaat, is de Reepbrug in de eerste helft van 2022 klaar. De kostprijs van het project wordt geraamd op 2,9 miljoen euro.

Slotstuk van de Leiewerken

De Reepbrug vormt het slotstuk van de Leiewerken. Doorheen de jaren werden de oevers van de Leie in Kortrijk verfraaid dankzij de werken aan de waterweg. Grotere schepen met drie lagen containers kunnen hier makkelijker passeren en de rivier speelt weer een hoofdrol in de beleving van het stadscentrum. Ze vormt ook de laatste brug in het rijtje:

  1. Kasteelbrug (1995)
  2. Dambrug (1999)
  3. Groeningebrug (2002)
  4. Ronde van Vlaanderenbrug (2006)
  5. Collegebrug (2009)
  6. Noordbrug (2010)
  7. Budabrug (2015)
  8. Reepbrug
Visualisatie Reepbrug Kortrijk 3

Laatste nieuws

Top