Link naar homepage

Gent - Herstelling Meulestedebrug

De Vlaamse Waterweg nv is zich bewust van de verkeershinder sinds de aanvaring van de Meulestedebrug en beseft het belang voor de stad Gent en de bedrijvigheid in het havengebied om deze cruciale verkeersader zo snel mogelijk terug toegankelijk te maken voor alle verkeer. Daarom worden nu kosten noch moeite gespaard om de renovatie voor de bestaande brug en de bouw van de nieuwe brug te versnellen. Buurtbewoners, pendelaars en bedrijven in de haven worden komende tijd intensief op de hoogte gehouden.

Update 19/03/2021: Herstelling van de Meulestedebrug nog steeds op schema

De herstellingswerken aan de Meulestedebrug op het terrein én in de ateliers kwamen de afgelopen weken op kruissnelheid. Als alles helemaal op schema blijft verlopen, zal het in juni weer mogelijk zijn om over de Meulestedebrug te rijden.

Trekken en meten aan staal

In het atelier van de staalconstructeur werd er de afgelopen weken in een ritme van afwisselend trekken en meten gewerkt.

De in drie dimensies vervormde staalstructuur van de rechter brugklap werd los gezet en terug rechtgetrokken. Met laswerk zijn er nieuwe stalen elementen ingepast. Vervolgens werd de brugklap naar buiten verplaatst en op zes oplegpunten waterpas gelegd. Dat is nodig voor het inpassingsonderzoek: alleen met gedetailleerd uitmeten kan de rechter brugklap in de volgende fase correct aansluiten op de brugkelder en linker brugklap.

Precisiewerk voor mechanische onderdelen

Herstellen van de staalstructuur vergt al millimeterwerk, maar de mechanische delen vereisen nóg meer precisie. De onderdelen die de brug laten bewegen, zoals de ronddraaiende assen, pasten perfect in de staalstructuur. Ze waren voor elkaar gemaakt, nooit bedoeld om uiteen te halen. Echter, omdat de brugklap na de aanvaring niet meer op haar oplegpunten lag en daardoor niet meer kon sluiten, was het de enige optie om de twee assen door te branden om de brugklap te kunnen verwijderen.  

Ondertussen zijn er nieuwe assen geleverd en voorbewerkt met een soort grote ronddraaiende vijlen. Na zorgvuldig meten worden de openingen in de staalstructuur, waarin de nieuwe assen moeten komen, perfect uitgelijnd en cirkelvormig gemaakt. Om de assen daar perfect in te laten passen, worden ze nog verder bewerkt. Dan worden de assen in de openingen geplaatst en de lagerhuizen, waarin de assen ronddraaien, erop gemonteerd. In afwachting van dat precisiewerk zijn de lagerhuizen alvast gestraald en opnieuw geschilderd. Ze zien er weer zo goed als nieuw uit.  

Beton in de schaduw van het wegdek

De Meulestedebrug ‘valt of staat’ niet alleen door het staal, de mechanische onderdelen en de goed afgestelde balans tussen de brugklap en het tegengewicht. Het vaste brugdeel moet ook goed verankerd zijn in het beton in de onzichtbaar weggewerkte brugkelder. Maar door de aanvaring is het massieve ankerblok en dus het oplegpunt van de liggers van de brug verschoven.

Op het terrein bevindt zich dus de grootste uitdaging onder het wegdek. Waar mogelijk wordt het beton hersteld. In de plaats van het verschoven en nu ingedeukte ankerblok komt er nu een nieuwe constructie om de brug te verankeren.

Terugkeer en testen

In mei worden de herstellingswerken even zichtbaar wanneer de rechterbrugklap wordt teruggevaren. De klus is dan nog niet helemaal geklaard. Het herenigen van beide brughelften heeft nog heel wat voeten in de aarde of -in dit geval- in de brugkelder. Zo wordt onder meer het losgekoppelde tegengewicht van 250 ton (of het gewicht van 500 olifanten) terug in positie gebracht. Tijdens die loodzware evenwichtsoefening zal er geen waterwegverkeer mogelijk zijn.

Dan volgt het bijsturen en voortdurend tussentijds testen van de beweging van de brug. Totdat alles precies goed zit en de bediening goed verloopt. Dan rest alleen nog het terugplaatsen van de baanseinen en wegnemen van de voetgangersbrug.  

Detailplanning nieuwbouw uitwerken

Het projectteam vergeet ondertussen ook de nieuwe brug niet. Samen met de aangestelde aannemer wordt een detailplanning uitgewerkt voor de bouw van de nieuwe Meulestedebrug.

 

Beeldmateriaal

1. Trekken aan staal

De in drie dimensies vervormde staalstructuur van de rechter brugklap werd los gezet en terug rechtgetrokken met behulp van trekbanden (1.1.) en een trekvijzel (1.2.).

 

Trekken aan staal

 

2. Nieuwe stalen onderdelen ‘inlassen’

Met laswerk zijn er nieuwe stalen elementen ingepast. Het blinkend grijze element moet het voetpad ondersteunen

 

 

3. Brugklap haalt weer een frisse neus

De rechtgetrokken brugklap is naar buiten verplaatst (3.1-3.) en op zes oplegpunten (3.4) waterpas gelegd. Dat is nodig voor het inpassingsonderzoek: alleen met gedetailleerd opmeten kan het later correct aansluiten op de brugkelder en linker brugklap.

 

Brugklap haalt weer een frisse neus

 

4. Beweegbaarheid vereist uiterste precisie

Herstellen van de staalstructuur vergt al millimeterwerk, maar de mechanische delen vereisen nóg meer precisie. De onderdelen die de brug laten bewegen, zoals de ronddraaiende assen, pasten perfect in de staalstructuur. Ze waren voor elkaar gemaakt, nooit bedoeld om uiteen te halen. Echter, omdat de brugklap na de aanvaring niet meer op haar oplegpunten lag en daardoor niet meer kon sluiten, was het de enige optie om de twee assen door te branden om de brugklap te kunnen verwijderen (4.1.) 

Ondertussen zijn er nieuwe assen geleverd (4.2.) en voorbewerkt met een soort grote ronddraaiende vijlen. Na zorgvuldig meten worden de openingen in de staalstructuur, waarin de nieuwe assen moeten komen, perfect uitgelijnd en cirkelvormig gemaakt (4.3.). Om de assen daar perfect in te laten passen, worden ze nog verder bewerkt.

 

 

5. In afwachting opgefrist

Nadat de assen in de openingen zijn geplaatst en worden de lagerhuizen, waarin de assen ronddraaien, erop gemonteerd. In afwachting van dat precisiewerk zijn de lagerhuizen die uit de brugkelder zijn gehaald (5.1.) alvast gestraald (5.2.) en opnieuw geschilderd (5.3.). Ze zien er weer zo goed als nieuw uit.

 

In afwachting opgefrist

 

6. Verankering in de schaduw van het wegdek

De Meulestedebrug ‘valt of staat’ niet alleen door het staal, de mechanische onderdelen en de goed afgestelde balans tussen de brugklap en het tegengewicht. Het vaste brugdeel moet ook goed verankerd zijn in het beton in de onzichtbaar weggewerkte brugkelder. Maar door de aanvaring is het massieve ankerblok en dus het oplegpunt van de liggers van de brug verschoven (6.1.).

Op het terrein bevindt zich dus de grootste uitdaging onder het wegdek. Waar mogelijk wordt het beton hersteld. In de plaats van het verschoven en nu ingedeukte ankerblok (6.2.) komt er nu een nieuwe constructie om de brug te verankeren.

 

Verankering in de schaduw van het wegdek

Laatste nieuws

Top