Flessenhals IJzerlaanbrug verdwijnt op 29 en 30 april

Flessenhals IJzerlaanbrug verdwijnt op 29 en 30 april

Op 29 en 30 april werd de oude IJzerlaanbrug tussen Antwerpen en Merksem afgebroken. Daarmee verdween dé flessenhals op het Albertkanaal. De IJzerlaanbrug was immers de laagste brug en de brug met de smalste doorvaartbreedte. “We verhogen de capaciteit op onze belangrijkste watersnelweg”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts.

Flessenhals IJzerlaanbrug verdwijnt op 29 en 30 april

Belang van het Albertkanaal

Het Albertkanaal is de belangrijkste waterweg in Vlaanderen. Jaarlijks wordt maar liefst 40 miljoen ton aan goederen vervoerd via de binnenvaart over dit kanaal.  Het Albertkanaal houdt zo nu al elk jaar twee miljoen vrachtwagens uit de file (achtduizend vrachtwagens per dag, elke dag). Meer en meer ondernemingen vinden de weg naar deze watersnelweg. En het Albertkanaal kan nog aantrekkelijker worden, als er iets wordt gedaan aan de beperkte doorvaarhoogte en -breedte onder de bruggen. Bredere en hogere bruggen bieden de binnenvaart en short sea shipping nog betere kansen. Daar wordt nu fors in geïnvesteerd. De binnenvaart vormt immers een uitstekend alternatief voor onze overvolle wegen. Alle bruggen over het Albertkanaal worden stelselmatig verhoogd om de binnenvaart als transportmodus te versterken.

“We verhogen de bruggen en daarmee ook de capaciteit van het Albertkanaal. Eén schip kan zo nog meer containers vervoeren. Het Albertkanaal wordt meer dan ooit dé filevrije watersnelweg van Vlaanderen. En elke vracht die over het water kan gaan is een vrachtwagen minder op de weg,” zegt Ben Weyts, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken.


Verhoging van de bruggen over het Albertkanaal

De IJzerlaanbrug was een problematische flessenhals: de laagste brug over het Albertkanaal en de kleinste doorvaartbreedte (slechts 26 meter). Een permanent obstakel voor een vlotte binnenvaart. Nu de bouw van de nieuwe fiets- en voetgangersbrug werd voltooid, zal de IJzerlaanbrug worden afgebroken.

Na de afbraak van de IJzerlaanbrug hebben al 31 van de 62 bruggen een doorvaarthoogte van 9,10 meter: de streefhoogte voor vierlagencontainervaart. De Vlaamse Waterweg nv heeft de ambitie om de overige bruggen tegen 2020 te herbouwen of aan te passen. Ondertussen zijn ook de werken voor de herbouw van de brug van den Azijn gestart. Nadien volgen de Theunisbrug en de Hoogmolenbrug.


Hinder beperken

Om de hinder in de regio te beperken zullen de werken voor de herbouw van de Theunisbrug pas aangevat worden nadat de nieuwe brug van den Azijn midden 2018 in gebruik is genomen.

Ook tijdens de herbouw van de Theunisbrug gaat alle aandacht naar minder hinder. Zo zal er, behoudens korte periodes, altijd weg- en tramverkeer mogelijk blijven, weliswaar met een tijdelijke beperking van het aantal rijstroken tot 2x1 tijdens de werken. Om dit mogelijk te maken wordt de brug gefaseerd gebouwd.

Ook de grondafvoer van deze werken (300.000 m³ afkomstig van de werken aan de IJzerlaan, IJzerlaanbrug en IJzerlaankanaal) gaat over de waterweg. Op deze manier houden een 300-tal schepen ruim 30.000 vrachtwagens van de weg, wat zowel voor mobiliteit als milieu een pluspunt is.


Weg door de werken

Naast de werken aan de bruggen over het Albertkanaal worden in 2017 ook verschillende andere werken uitgevoerd in Antwerpen: de Turnhoutsepoort, de Bisschoppenhoflaan en andere. Deze werken worden door de verschillende partners op elkaar afgestemd om Antwerpen bereikbaar te houden.

BAM en De Vlaamse Waterweg nv raden aan om ook te kijken op www.slimnaarantwerpen.be voor alle laatste informatie over de omleidingen in en rond Antwerpen. Realtime informatie over de werken en een slimme routeplanner (die rekening houdt met de grote werken) tonen hoe men het best naar of in de stad reist.

Laatste nieuws

Top